Malaysia dijangka terima pertambahan permintaan minyak sawit dari India - UOB Kay Hian | DagangNews Skip to main content

Malaysia dijangka terima pertambahan permintaan minyak sawit dari India - UOB Kay Hian

Permintaan vegoil India sudah kembali ke tahap pra-COVID-19 dengan operasi segmen hotel, restoran dan kafe (HORECA) kembali normal.

KUALA LUMPUR 8 Ogos - Permintaan bagi minyak sawit Malaysia dari India dijangka meningkat dalam beberapa bulan akan datang, di tengah-tengah penurunan harga semasa minyak sawit mentah (MSM) dan musim perayaan yang semakin hampir.

 

Menurut UOB Kay Hian Research, permintaan vegoil India sudah kembali ke tahap pra-COVID-19 dengan operasi segmen hotel, restoran dan kafe (HORECA) kembali normal.

 

“Dengan ini, bahagian pasaran minyak sawit kepada jumlah import vegoil India dijangka meningkat,” unjuran penganalisis Leow Huey Chuen dan Jacquelyn Yow dalam nota terbaharu sektor perladangan serantau selepas mesyuarat dengan ketua serantau Majlis Minyak Sawit Malaysia (MPOC) (India dan Sri Lanka) Bhavna Shah.

 

“Jika harga MSM terus lemah, Kerajaan India mungkin menyemak semula duti import MSM. 

 

"Dengan inflasi dan persekitaran pasaran, Kerajaan India juga mengalami tekanan, justeru terdapat perubahan duti import yang kerap di India dan kawalan saham. 

 

"Kami melihat bahawa Kerajaan India telah mengalihkan tumpuan dasar daripada pengguna kepada petani.”

 

Dalam perkembangan berkaitan, UOB Kay Hian Research tidak menganggap Misi Minyak Makan Nasional – Kelapa Sawit (NMEO-OP) yang telah dilancarkan oleh Kerajaan India dengan tujuan untuk lebih berdikari pada minyak makan sebagai suatu ancaman.

 

“Sebaliknya, ini adalah peluang untuk Malaysia di mana petani kelapa sawit India memerlukan anak benih kelapa sawit Malaysia dan pemindahan pengetahuan teknikal ke India,” kata firma penyelidikan itu.

 

Bagi tujuan ini, POC telah menandatangani memorandum persefahaman (MOU) dengan Persatuan Pengeluaran Minyak Sayur India (IVPA) yang merangkumi pelbagai bidang kerjasama, termasuk:

  • Mendidik pengguna India tentang faedah pemakanan dan kesihatan minyak sawit;

  • Bertukar-tukar minyak sawit dan perniagaan berkaitan lemak dan pengetahuan teknikal melalui badan penyelidikannya; dan

  • Membantu India dalam mendapatkan pengetahuan teknikal.

  • Mengulangi tinjauan "wajaran pasaran" pada sektor perladangan, UOB Kay Hian Research menjangkakan harga MSM berkemungkinan stabil pada julat semasa selepas jatuh 44% daripada kemuncaknya baru-baru ini pada bulan Jun.

 

"Kami menganggap bahawa harga MSM akan kekal lembut dalam tempoh terdekat dengan lebih banyak eksport datang dari Indonesia untuk mengekang inventori tinggi semasanya," kata firma penyelidikan itu.


 

Zuraida Kamaruddin
Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Datuk Zuraida Kamaruddin menyaksikan majlis memeterai MoU antara MPOC dan IVPA baru-baru ini.

 


“Kami berpendapat harga MSM akan kekal disokong sehingga akhir tahun berikutan pemulihan permintaan dan pengeluaran yang berpotensi lebih lemah daripada jangkaan berikutan kerugian tanaman semasa yang tinggi di Indonesia dan Malaysia.”

 

UOB Kay Hian Research mengunjurkan harga MSM bagi tahun 2022 sebanyak RM5,200/tan metrik (MT) dan RM4,000/MT bagi 2023. – DagangNews.com