Malaysia masih destinasi pilihan penggiat pusat data | DagangNews Skip to main content

Malaysia masih destinasi pilihan penggiat pusat data

 

 

KUALA LUMPUR, 26 Okt. – Malaysia kini menjadi lokasi pilihan penggiat-penggiat pusat data berikutan kenaikan jumlah penggiat data di negara ini bagi memenuhi keperluan populasi yang semakin padat di Asia Tenggara.

Menurut Pengerusi Malaysia Internet Exchange (MyIX), Chiew Kok Hin, trend penghijrahan penggiat pusat data dan bilangan tersebut dijangka meningkat berikutan permintaan pasaran tempatan yang tinggi di sebalik pengawalan aliran data rentas sempadan yang bertambah baik.

“Dengan meningkatnya jalinan kerjasama dan hubungan antarabangsa serta sistem domestik yang kukuh, Malaysia akan terus menarik masuk lebih ramai pelabur-pelabur besar,” kata Chiew dalam satu laporan MalayMail hari ini.  

Beliau menambah, Malaysia memiliki kelebihan dari segi lokasi geografinya yang strategik, kemudahan mengakses serta kos kemasukan yang lebih rendah sebagai tarikan kepada para pelabur asing.

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, pasaran pusat data di Malaysia yang menjadi medan perniagaan bagi penyedia tempatan dan antarabangsa turut menunjukkan perkembangan yang teguh.

Antara penggiat pusat data antarabangsa yang beroperasi di Malaysia termasuk Alibaba, Hitachi, NTT, Microsoft, IBM dan Bridge Data Centres. – DagangNews.com