MARGMA diminta bangunkan pensijilan untuk industri sarung tangan getah - Zuraida | DagangNews Skip to main content

MARGMA diminta bangunkan pensijilan untuk industri sarung tangan getah - Zuraida

KUALA LUMPUR 8 Ogos - Menteri Perusahaan, Perladangan dan Komoditi, Datuk Zuraida Kamaruddin mahu Persatuan Pengeluar Sarung Tangan Getah Malaysia (MARGMA) membangunkan pensijilan bagi industri sarung tangan getah bagi memerangi buruh paksa dalam industri itu.

 

Zuraida berkata, pensijilan bagi industri sarung tangan getah seperti Skim Pensijilan Minyak Sawit Lestari Malaysia (MSPO) akan menunjukkan bahawa negara memandang serius dakwaan buruh paksa.

 

“Mereka (MARGMA) sepatutnya membangunkan pensijilan baharu seperti MSPO, pensijilan untuk menunjukkan bahawa Malaysia, khususnya agrokomoditi (industri), sangat serius untuk memperbetulkan (dakwaan buruh paksa) kerana itu adalah pendapatan kita (negara).

 

“Sawit (industri) nombor satu, getah (industri) nombor dua, tidak mungkin kami [akan] bermain-main dengan isu ini (yang menyebabkan kami) dikenakan sekatan terutamanya Jabatan Kastam dan Perlindungan Sempadan (CBP) Amerika Syarikat (AS) dan juga Kesatuan Eropah (EU)," katanya.

 

Zuraida berkata demikian semasa pelancaran panduan baharu Majlis Getah Malaysia (MRC) bertajuk 'Mengatasi, Mencegah dan Menghapuskan Buruh Paksa dalam Industri Getah di Malaysia', di sini hari ini.

 

Menurut Zuraida, beliau telah memaklumkan kepada CBP dan EU bahawa proses pengesahan mereka terhadap Malaysia adalah 'tidak adil'.

 

“Semua tindakan yang diambil oleh CBP atau EU [adalah] berdasarkan satu aduan atau satu orang, itu cukup baik untuk mereka mengambil tindakan, yang saya rasa tidak adil. Kami mempunyai beribu-ribu ladang dan ratusan kilang sarung tangan getah, jadi jika berdasarkan satu aduan, itu tidak adil.

 

“Saya harap mereka akan lebih maklum tentang cara kita rakyat Malaysia bekerja. (Walaupun) kami sangat progresif, sudah tentu ladang kelapa sawit kami berbeza dengan ladang minyak kacang soya mereka.

 

“Sebagai contoh, ladang kelapa sawit atau getah kita, pekebun kecil tinggal di ladang, anak-anak tinggal bersama keluarga. Jadi di manakah taman permainan kanak-kanak ini? Taman permainan mereka adalah ladang itu sendiri. Jadi jika anda melihat mereka memetik salah satu daripada benih getah atau benih kelapa sawit, ia ditafsirkan sebagai dan mereka menuduh kami, buruh kanak-kanak, tidak adil," katanya.

 

Sehubungan itu, beliau menambah bahawa kementerian sedang mengkaji untuk menubuhkan pusat pendidikan untuk pekerja tempatan dan migran di kedua-dua ladang getah dan kelapa sawit.

 

"Pemain industri besar akan membantu dalam menubuhkan pusat pendidikan ini untuk pekerja," katanya kepada media selepas pelancaran.

 

Sejak dua tahun lalu, lapan syarikat Malaysia dari sektor perladangan dan sarung tangan telah tertakluk kepada Perintah Pelepasan Penahanan (WRO) oleh CBP.

 

Syarikat-syarikat dalam sektor sarung tangan yang masih di bawah sekatan oleh CBP ialah unit YTY Group, Smart Glove, Brightway Group dan Supermax Corporation Bhd Maxter Glove Manufacturing Sdn Bhd, Maxwell Glove Manufacturing Bhd dan Supermax Glove Manufacturing.

 

Sementara itu, MARGMA memberitahu The Edge di luar bahawa kertas kerja untuk pensijilan adalah 'di landasan' dan boleh dijangka akan diperkenalkan dalam masa setahun.

 

“Kami perlu berusaha untuk mendapatkan pensijilan sarung tangan getah untuk diiktiraf oleh semua pelanggan kami di seluruh dunia. Kami bekerjasama dengan Pertubuhan Buruh Antarabangsa (ILO) kerana mereka adalah rakan kongsi kami,” kata Presiden MARGMA, Dr Supramaniam Shanmugam. - DagangNews.com