Maxis ambil alih MyKRIS Asia berharga RM157.5 juta | DagangNews Skip to main content

Maxis ambil alih MyKRIS Asia berharga RM157.5 juta

KUALA LUMPUR 13 Okt – Maxis Bhd memperkukuhkan kedudukannya dalam pasaran penyelesaian perusahaan apabila mengumumkan pengambilalihan MyKRIS Asia Sdn Bhd (MyKRIS Asia) dalam urus niaga bernilai RM157.5 juta.

 

Ia adalah pengambilalihan terbesar Maxis, justeru memperkuat kedudukan sebagai penyedia penyelesaian konvergen terkemuka di Malaysia.

 

Langkah itu juga bakal memperluas kemampuan Maxis, terutamanya Maxis Programmable Network, dalam membina asas khidmat 5G.

 

Pengambilalihan MyKRIS Asia dijangka selesai pada suku 2022, tertakluk pada pemenuhan syarat perjanjian yang telah dipersetujui sebelumnya termasuk kelulusan oleh pemegang saham MyKRIS Asia.

 

Syarikat itu dalam satu kenyataan berkata, MyKRIS Asia adalah anak syarikat MyKRIS International Bhd yang tersenarai di pasaran Bursa LEAP.

 

Pengambilalihan itu, katanya, menyaksikan penambahan kumpulan pakar yang terdiri daripada 70 jurutera dan pasukan sokongan dan akan terus meningkatkan keupayaan Maxis terutamanya Maxis Programmable Network dan menjadi asas untuk kesediaan 5G dari rangkaian persendirian hingga khidmat tanpa wayar tetap 5G.

 

Mengulas perkembangan itu, Ketua Pegawai Eksekutif Maxis, Gokhan Ogut, berkata pengambilalihan terbaru itu menunjukkan komitmen kumpulan untuk terus melabur di negara ini dan menyokong ekonomi digital.

 

"Rangkaian dan perkhidmatan sekuriti yang dikendalikan adalah komponen penting untuk strategi transformasi digital. Dengan penyertaan MyKRIS Asia, kami berharap dapat memperluas rangkaian penyelesaian rangkaian dan kemampuan teknikal kami yang dibangun meneruskan Maxis Programmable Network," katanya.

 

Sementara itu, Ketua Eksekutif dan CEO MyKRIS Asia, Chew Choo Soon, berkata, pasukan pakar teknikal MyKRIS Asia diperakui oleh penyedia teknologi global membawa kecekapan dalam memberikan perkhidmatan menyeluruh, termasuk reka bentuk dan perundingan, pelaksanaan, pengujian dan audit, serta pemantauan dan pengurusan insiden.

 

"MyKRIS Asia telah mengembangkan pangkalan pelanggannya yang meluas sejak awal lagi, dalam pelbagai industri seperti pembuatan, perhotelan, penerbangan dan perkhidmatan untuk menjadi penyedia perkhidmatan rangkaian terurus yang terkenal.

 

"Kami gembira dapat bergabung dengan Maxis untuk memperkasakan lebih banyak perniagaan Malaysia bagi memanfaatkan teknologi terkemuka di industri dan membantu mereka mempercepat aspirasi digital mereka," katanya.

 

Pengambilalihan terbaru MyKRIS Asia ini adalah antara beberapa siri pengambilalihan oleh Maxis dalam tempoh dua tahun sejak pengumuman hasratnya untuk menjadi penyedia penyelesaian konvergen terkemuka di Malaysia.

 

Ia termasuk Infrastructure Consulting & Managed Services Sdn Bhd (ICMS) dan Peering One Sdn Bhd untuk perkhidmatan awan profesional dan terurus dari hujung ke hujung; Audeonet (M) Sdn Bhd untuk penyelesaian Komunikasi Suara dan Bersatu dan Inovasi Optimum untuk keupayaan eDagang. – DagangNews.com