Maxis capai 100% sasaran Jendela | DagangNews Skip to main content

Maxis capai 100% sasaran Jendela

Maxis

Oleh MUHAMMAD ARIEF CHE SOH
arief@dagangnews.com

 

 

KUALA LUMPUR 21 Jan. - Syarikat telekomunikasi terkemuka negara, Maxis berjaya mencapai 100% sasaran dalam Jalinan Digital Negara (Jendela) bagi tahun 2020 sekali gus mempercepat kapasiti dengan penaiktarafan lebih daripada 35% daripada 16,367 tapak penaiktarafan industri.

 

Sasaran itu dicapai dengan pembinaan lebih 150 tapak baharu dan menaiktarafkan lebih 5,500 tapak di pusat pasaran utama di Semenanjung dan Malaysia Timur. 

 

Dalam pada itu, Maxis terus meraih momentum dalam perkembangan fiber dengan lebih 6,500 premis lulus pada 2020. 

 

Ketua Pegawai Eksekutif Maxis, Gokhan Ogut berkata, penularan pandemik telah memberi kesan kepada semua lapisan masyarakat untuk berkenalan dengan pergantungan universal pada teknologi dalam perhubungan.

 

"Ini telah meningkatkan digitalisasi ke tahap baru, ketika rakyat Malaysia mula memanfaatkan teknologi sepenuhnya dari kehidupan peribadi, pembelajaran, urusan perniagaan dan menggerakkan ekonomi.

 

"Kesalinghubungan menjadi asas perkhidmatan digital dan menyokong gaya hidup digital pengguna dan perniagaan

 

"Visi Maxis adalah untuk membina rangkaian terunggul untuk negara, sejajar dengan tujuan kami untuk menyediakan teknologi terbaik bagi membolehkan rakyat Malaysia ‘Terus Menerajui’ dalam dunia yang berubah," jelas beliau dalam satu kenyataan hari ini.

 

Sejajar dengan matlamat untuk menjadi Penyedia Penyelesaian Konvergen Terkemuka di Malaysia, Maxis mempunyai komitmen dalam pelancaran mudah alih dan tetap untuk Jendela. 

 

Gokhan Ogut
Gokhan Ogut

 

Sehubungan itu, ia juga memanfaatkan kemampuan komunikasi mudah alih, fiber, WiFi dan satelit untuk memberi pengalaman rangkaian yang lebih baik ke lokasi pendalaman. 

 

Bagi tahun 2021, Maxis akan tetap fokus untuk mengoptimumkan rangkaian sebagai persediaan menghadapi peningkatan aliran trafik internet yang berterusan.

 

Fokus tersebut digerakkan dengan mempercepat pengembangan liputan 4G ke kawasan luar bandar sebagai sebahagian daripada projek USP, sambil memperkukuhkan kualiti pengalaman pelanggan di kawasan bandar, kediaman dan perindustrian, dengan penaiktarafan tapak mudah alih di Perak, Kelantan, Pahang, Johor, Sabah dan Sarawak.

 

Pada masa yang sama, Maxis akan melancarkan fiber di Kuala Lumpur, Selangor, Negeri Sembilan, Melaka, Pulau Pinang dan Johor yang bertumpu kepada lokasi luar bandar dan terpencil, sambil bekerjasama dengan penyedia akses untuk menghubungkan lebih banyak premis di negara ini. 

 

Mengulas berkaitan inovasi 5G, beliau berkata, Maxis terus membina kes penggunaan 5G yang baru dan inovatif untuk mendidik masyarakat tentang potensi dan kemampuan teknologi 5G melalui Projek Demonstrasi 5G (5GDP) dan pameran industri. 

 

"Antaranya termasuklah 5G dalam pendidikan melalui eKelas VR, Sekuriti Pintar, Pertanian Pintar dan aplikasi Fixed Wireless Access. 

 

"Perkongsian Maxis dan Huawei juga telah maju dengan baik dalam inisiatif TechCity di Kuala Lumpur yang bertumpu kepada peningkatan kapasiti 4G dan pengalaman pengguna, membolehkan penggunaan 5G yang cepat, serta mencapai optimum sumber rangkaian," katanya. - DagangNews.com