Maxis catat keuntungan selepas cukai RM334 juta, naik 4.7% | DagangNews Skip to main content

Maxis catat keuntungan selepas cukai RM334 juta, naik 4.7%

KUALA LUMPUR 23 April – Maxis Berhad mencatat peningkatan Keuntungan selepas cukai (PAT)  sebanyak 4.7% kepada RM334 juta dari Q4 2020, tetapi menurun 6.4% dari Q1 2020 kerana susut nilai pelaburan IT yang lebih tinggi.

 

EBITDA dinormalisasi meningkat 0.5% kepada RM964 juta manakala margin EBITDA yang dinormalisasi terhadap hasil perkhidmatan meningkat kepada 49.2%, membuktikan strategi konvergen Maxis terbukti berkesan.

 

Untuk suku pertama, Maxis menyaksikan pertumbuhan pelanggan di semua segmen - Pascabayar, Prabayar, Fiber dan Jalur Lebar Tetap Tanpa Wayar – berikutan pelan dengan nilai menarik yang responsif terhadap kehendak pasaran seperti Maxis Postpaid, Hotlink Postpaid dan Hotlink Prepaid Unlimited.

 

Syarikat juga mencatatkan pertumbuhan hasil yang signifikan untuk perkhidmatan jalur lebar tetap, termasuklan jalur lebar gentian dan jalur lebar tetap tanpa wayar berikutan penggunaan pakej gabungan Maxis Postpaid Prime yang kuat dan rangkaian 4G terkemuka Maxis.

 

Dengan memanfaatkan momentum ini dan mencapai skala kritikal dalam penyelesaian konvergen dengan perjanjian akses  fiber, Maxis kini bersedia untuk melayani dan menghubungkan 4.2 juta rumah.

 

Pandemik telah memaksa perniagaan di seluruh negara untuk menyesuaikan diri dengan cara kerja yang baru dan Maxis telah memperkasakan perniagaan untuk memenuhi kehendak digitalisasi.

 

Sebagai satu daripada Penyedia Penyelesaian Teknologi yang dikenal pasti oleh Malaysia Digital Economy Corporation (MDEC) untuk pemberian gran digitalisasi Kerajaan, Maxis terus menyokong PKS dengan pengalaman onboarding digital yang lengkap di salah satu rangkaian runcit terluas di seluruh negara.

 

Penyesuaian rakyat Malaysia dengan kerja jarak jauh dan gaya hidup digital, telah membawa kepada meningkatkan penggunaan data secara terus menurus.

 

Secara campuran, pelanggan Maxis menggunakan rata-rata 21.58 GB sebulan, meningkat 28.4% tahun ke tahun. Pelaburan Capex untuk suku tersebut diarahkan untuk kapasiti rangkaian serta mobilisasi pertumbuhan dan peluang perniagaan Perusahaan.

 

Maxis telah memperluas sambungan akses jalur lebarnya melalui penyebaran ke kawasan pendalaman dan berada di landasan tepat untuk memenuhi sasaran JENDELA.

 

Digabungkan  dengan binaannya sebelum ini, Maxis akan memiliki jumlah premis laluan sendiri berjumlah hampir 300,000 pada akhir tahun 2022.

 

Prestasinya yang kukuh di JENDELA dan sokongannya untuk pelaksanaan MyDIGITAL negara menekankan ini peranan utama yang dimainkan oleh Maxis sebagai pemangkin digitalisasi di negara.

 

Untuk Q1, Maxis sekali lagi mencatatkan skor kepuasan pelanggan yang tinggi, membuktikan tumpuannya yang tidak berbelah bagi dalam memberikan pengalaman peribadi tanpa tandingan. Maxis tetap komited untuk menyatukan teknologi terbaik untuk membantu rakyat, perniagaan dan negara untuk Terus Menerajui dalam dunia yang berubah.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Maxis, Gokhan Ogut berkata, pihaknya gembira dapat menyampaikan prestasi yang baik untuk suku pertama ini meskipun dalam waktu yang mencabar.

 

maxis

Sorotan kewangan Q1 tahun ke tahun - Q1 2021 vs Q1 2020

  • Hasil perkhidmatan yang stabil pada RM1.96 bilion, walaupun mencatat penurunan sedikit sebanyak 0.5% dari Q1 2020, terus berdaya tahan kerana pertumbuhan pelanggan di segmen Pascabayar, Prabayar dan Fiber.
     
  • Pendapatan Pascabayar yang berdaya tahan pada RM974 juta, penurunan marginal 1.4% dari Q1 2020, sementara ARPU bulanan sihat pada RM82 walaupun lebih rendah daripada RM86 pada Q1 2020 kerana kekurangan sementara hasil perayauan antarabangsa dan pencairan berikutan kemasukan pelanggan Hotlink Postpaid dari pelan bernilai rendah.
     
  • Langganan Prabayar yang kompetitif dengan pertumbuhan 3.4% kepada 6.08 juta pelanggan dan ARPU stabil pada harga RM38. Ini disebabkan oleh penggunaan Hotlink Prepaid Unlimited yang kuat serta penjenamaan Hotlink baru dan pemasaran pelbagai saluran yang berjaya yang mensasarkan pasaran yang tidak dilayani. Pendapatan turun 3.4% kepada RM690 juta.
     
  • Momentum pertumbuhan berterusan dalam kesalinghubungan untuk kediaman, dengan peningkatan pelanggan fiber dan tanpa wayar sebanyak 24.1%, kepada 603k. Kesalinghubungan fiber terus memberikan pertumbuhan pelanggan dan hasil yang sihat. Maxis Postpaid Prime tetap menarik bagi pelanggan yang menggunakan pelan bernilai tinggi dan ini menyumbang kepada kenaikan 18.6% pelanggan fiber kepada 465k pelanggan dan peningkatan hasil 17.6% kepada RM154 juta. ARPU kekal stabil pada RM108. Selain itu, pelanggan Jalur Lebar Tetap Tanpa Wayar berkembang sebanyak 46.8%% kepada 138k sementara hasil meningkat 55.6% menjadi RM42 juta, dan ARPU meningkat menjadi RM111.
     
  • Aliran tunai bebas operasi (OFCF) berjumlah RM667 juta untuk suku tersebut disebabkan oleh pendapatan yang lebih rendah yang mengurangkan faedah daripada inisiatif modal kerja. Fokus yang kuat terhadap pengurusan aliran tunai bagaimanapun  tetap memberikan dan meningkatkan kecekapan modal.
     
  • Peningkatan penggunaan perkhidmatan digital. Aplikasi Maxis dan Hotlink terus melihat peningkatan penggunaannya. 60% pemegang akaun utama pascabayar menggunakan Aplikasi MyMaxis, sementara 73% pelanggan mudah alih prabayar menggunakan Aplikasi Hotlink Red.
     
  • Dividen interim 4 sen diisytiharkan untuk suku tersebut untuk Maxis meneruskan pengagihan yang berhemah dalam masa yang mencabar ini bagi membolehkan Syarikat melindungi perniagaan utamanya sebagai persediaan untuk peluang yang bakal timbul dari pemulihan ekonomi. - DagangNews.com