Skip to main content

Maxis guna Google Cloud percepat analitik data, AI dan Machine Learning

SHAH ALAM 11 Sept. - Maxis bekerjasama dengan Google Cloud untuk mengintegrasikan analisis data ke dalam setiap aspek perniagaannya - dari pengguna hingga perusahaan, rangkaian, saluran runcit dan pekerja.

Program transformasi analitik digital syarikat memerlukan peralihan 100% kepintaran perniagaannya, analitik data dan pembelajaran mesin di premis ke awan untuk memberikan pandangan tepat pada masanya dan selamat, menjadikan Maxis sebagai salah satu syarikat pertama di rantau Asia Tenggara yang mencapai ini.

Pada masa yang sama, Maxis juga telah mewujudkan Big Data dan Advanced Analytics dan AI Center of Excellence dengan para saintis data mahir dan program komitmen.

Ketua Pegawai Teknologi dan Maklumat Maxis, Morten Bangsgaard berkata, transformasi digital menyentuh setiap bahagian syarikat dan kejayaan Maxis datang dari gabungan kemahiran dalaman yang kuat dengan ekosistem teknologi dan rakan kongsi bertaraf dunia seperti Google Cloud.
 

Morten Bangsgaard
Morten Bangsgaard

Katanya, transformasi itu adalah inisiatif yang didorong secara menyeluruh, dan diterima oleh semua pekerja syarikat, sejajar dengan minda Pelanggan Pertama dan cita-cita Maxis untuk menjadi syarikat penyelesaian terpadu di Malaysia.

"Kami berhasrat untuk terus memperkuat kemampuan analitik kami untuk menjadikan Maxis yang lebih tangkas dan berkebolehan digital,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Sementara itu, Pengarah Urusan Google Cloud, Rich Harshman berkata, perniagaan perlu membuat keputusan berdasarkan data secara masa sebenar untuk meningkatkan layanan pelanggan, mempercepatkan masa pemasaran dan meningkatkan kelebihan daya saing mereka.

"Kerjasama kami akan menyaksikan Maxis memecah silo data dan memperoleh wawasan perniagaan yang kritikal dari satu panel kaca sehingga mereka dapat memenuhi matlamat perniagaan dan memacu inovasi yang dipimpin oleh data di seluruh organisasi,” katanya.

Dimulakan dengan rakan pilihan awan bagi Analisis Data organisasi, Maxis memanfaatkan inovasi Artificial Intelligence and Machine Learning (AI / ML) terbaru dan terbaik dari Google Cloud, serta sejumlah besar penyelesaian teknologi Google Cloud.

Platform awan berskala ini menyediakan pendekatan yang menjimatkan untuk pengembangan masa depan bagi menyokong keperluan perniagaan Maxis yang semakin meningkat, terutama dalam menguruskan lonjakan data dengan lebih cepat.

Google Cloud dan Maxis juga akan bekerjasama untuk melancarkan program pengembangan kerjaya yang disusun untuk membina pengetahuan teknikal dan kepakaran dalaman, dan meningkatkan jumlah Jurutera Data Bertauliah Google dalam organisasi.

Dengan memanfaatkan minda muda yang berpotensi besar, Maxis telah membawa graduan teknologi teratas ke program pengembangan Young Talent sebagai usaha menarik bakat terbaik di Malaysia.

Memupuk budaya inovasi di akar umbi, Maxis juga bekerjasama dengan Google Cloud dan rakan kongsi, serta institusi akademik lain untuk mengembangkan kemahiran mendalam dalam data untuk membina tenaga kerja masa depan dalam era Industri 4.0 yang semakin pesat. - DagangNews.com