MDEC, ASEAN Fintech Group umum perkongsian strategik tingkat keupayaan syarikat fintech Malaysia | DagangNews Skip to main content

MDEC, ASEAN Fintech Group umum perkongsian strategik tingkat keupayaan syarikat fintech Malaysia

Oleh NABILA YASMIN RAZIB 

KUALA LUMPUR 26 Jan - Malaysia Digital Economy Corporation (MDEC) dengan kerjasama ASEAN Fintech Group (AFG) mengumumkan perkongsian strategik untuk menawarkan inisiatif yang bertujuan untuk meningkatkan syarikat fintech Malaysia.

 

Ketua Pegawai Eksekutif MDEC, Mahadhir Aziz berkata, usaha kerjasama tersebut akan memberi tumpuan kepada tiga bidang utama, iaitu aliran perjanjian, sokongan ekosistem fintech dan perincian bersama.

 

Katanya, MDEC akan mengatur aliran urus niaga dan menyalurkan syarikat fintech Malaysia yang berpotensi kepada AFG manakala SFG, melalui rangkaian serantaunya, akan meneroka peluang kemudahan pembiayaan untuk syarikat Teknologi Malaysia, terutamanya syarikat permulaan Fintech, untuk potensi pelaburan dan pemerolehan.

 

"Bekerja rapat dengan rakan kongsi ekosistem fintech, kami optimis perkongsian itu akan mewujudkan lebih banyak peluang untuk syarikat ini dalam memajukan perniagaan mereka dengan akses kepada pasaran serantau dan pembiayaan," katanya dalam nota penyelidikannya di sini hari ini.

 

Sementara itu Pengarah Eksekutif AFG, Lau Kin Wai berkata, perkongsian sinergistik dengan MDEC itu bakal memberi peluang kepada AFG untuk memacu syarikat baharu dan menambah nilai kepada rangkaian fintech Malaysia yang teguh melalui peruntukan modal yang cekap, teknologi, sokongan infrastruktur, dan rangkaian luas pembuat keputusan utama dan peneraju industri daripada pelbagai sektor dan syarikat.

 

"Malaysia menawarkan persekitaran pelaburan yang kondusif, disokong oleh banyak bakat dan infrastruktur serta ekosistem permulaan yang berkembang maju yang dipenuhi dengan idea, produk dan perkhidmatan berpotensi tinggi. 

 

"Kami mempunyai beberapa Syarikat Fintech Malaysia yang membentuk sebahagian daripada rangkaian kami yang telah bukan sahaja melihat pertumbuhan tetapi berada di peringkat serantau melalui sokongan AFG," katanya.

 

Antara syarikat fintech Malaysia yang kini berada di bawah senarai AFG termasuk Platform Insurtech terkemuka Fatberry.com Malaysia dan BetterPay, Platform Perkhidmatan Pembayaran. 

 

Fatberry.com menyediakan pelan insurans yang boleh diakses dan berpatutan kepada rakyat Malaysia yang dikuasakan oleh analisis data AI. D

 

Dengan lebih 250,000 pelawat melawati bulanan Fatberry.com, pengguna Fatberry.com menerima penyelesaian yang disesuaikan untuk keperluan insurans mereka pada bila-bila masa, di mana-mana sahaja. -DagangNews.com