MIDF kekal saranan 'Beli' ke atas saham UMW Holdings | DagangNews Skip to main content

MIDF kekal saranan 'Beli' ke atas saham UMW Holdings

Oleh NABILA YASMIN RAZIB
nabila@dagangnews.com

 

KUALA LUMPUR 14 Okt. - MIDF Research mengekalkan saranan 'Beli' ke atas saham-saham UMW Holdings Bhd dengan harga sasaran sebanyak RM4.35 sesaham.

 

Firma penganalisis itu berkata, antara kunci utama bagi saranan berkenaan termasuklah pelancaran model Corolla Cross pada suku keempat 2021 dan pelaburan sebanyak RM270 juta bagi pengeluaran kenderaan elektrik (EV) Hybrid yang dijangka bermula pada tahun kewangan 2022.

 

"Selain itu pemulihan pendapatan berterusan disebabkan persekitaran kadar faedah rendah dan pemulihan makro yang mendasari dan peningkatan dari percutian cukai sehingga Disember 2021 juga menjadi pemangkin kepada pertumbuhan kumpulan.

 

"Namun begitu, risiko utama untuk panggilan kami adalah normalisasi kadar faedah yang lebih agresif daripada yang dijangkakan, kelemahan mata wang tempatan, kenaikan harga komoditi dan kekurangan cip global yang mungkin lebih buruk daripada yang dijangkakan," katanya dalam nota penyelidikannya di sini hari ini,

 

UMW Holdings merupakan penerima manfaat utama daripada kitaran pemulihan sektor automotif berikutan bahagian pasarannya yang dominan pada kadar 53% melalui UMW Toyota & Perodua.

 

Katanya UMW Toyota khususnya telah berjaya mendapatan semula kedudukannya sebagai kenderaan bukan nasional terbesar tahun ini didorong oleh pelancaran model utama yang mengatasi jurang dalam campuran modelnya yang lain seperti Yaris, dan Corolla Cross.

 

"Syarikat itu juga mempunyai strategi jualan, pembiayaan yang inovatif dan rangkaian selepas jualan yang kukuh.

 

"Untuk itu kami mengekalkan saranan 'Beli' ke atas saham UMW Holdings," katanya.

 

UMW mengumumkan bahawa jualan bagi September 2021 meningkat tiga kali ganda menjadi 8,033 unit (+ 224%) ketika operasi secara beransur-ansur kembali normal berikutan pelonggaran sekatan perintah kawalan pergerakan 3.0 (PKP 3.0) dari pertengahan Ogos dan seterusnya.

 

Jualan bulan September 2021 juga menunjukkan pertumbuhan + 46% tahun ke tahun, kenaikan mendadak daripada trend negatif yang dilihat sejak Jun 2021 ketika kumpulan itu berusaha bergelut dengan masalah pengeluaran sepanjang 2.5 bulan tempoh PKP 3.0. -DagangNews.com