MIDF Research naikkan unjuran pendapatan FY22 Tasco kepada RM37 juta | DagangNews Skip to main content

MIDF Research naikkan unjuran pendapatan FY22 Tasco kepada RM37 juta

Oleh NABILA YASMIN RAZIB 

KUALA LUMPUR 28 Jan - MIDF Research menyemak naik anggaran pendapatan Tasco Bhd sebanyak 25% bagi tahun kewangan 2022 (FY22) kepada RM73 juta.

 

Ia berkata, semakan semula itu dibuat berikutan syarikat itu telah merekodkan pendapatan yang lebih tinggi daripada jangkaan bagi tempoh 9 bulan tahun kewangan 2022nya (9MFY22).

 

Firma penganalisis itu berkata, ia menjangkakan kadar tambang akan terus meningkat dalam tempoh pertengahan.

 

"Kami mengekalkan panggilan BELI kami pada Tasco dengan harga sasaran (TP) yang lebih rendah sebanyak RM1.44 daripada RM1.65.

 

"Ini adalah untuk mengambil kira risiko penurunan dalam menormalkan kadar tambang. 

 

"Risiko kelemahan utama kepada panggilan kami termasuk penjimatan cukai yang lebih rendah daripada jangkaan daripada insentif MIDA, dan penurunan lebih besar daripada jangkaan dalam kadar pengangkutan udara berikutan penerbangan penumpang jarak jauh yang meluas kembali ke perkhidmatan," katanya dalam nota penyelidikannya di sini hari ini.

 

Bagi sembilan bulan berakhir 31 Disember 2021, kumpulan itu berkata, keuntungan bersihnya melonjak 61.5% kepada RM40.27 juta daripada RM24.94 juta manakala hasil meningkat 63% kepada RM1.06 bilion daripada RM650.73 juta. 

 

Pada asas suku ke suku (qoq), keuntungan bersih kumpulan turun daripada RM15.67 juta yang dilaporkan pada 2QFY22 manakala hasil meningkat lebih tinggi daripada RM315.52 juta. 

 

Mengulas mengenai tinjauan, kumpulan itu berkata ia akan terus mengekalkan strateginya untuk memberi tumpuan kepada memberi perkhidmatan kepada pelanggan dengan penyelesaian logistik yang inovatif dan mengembangkan kapasiti logistiknya. 

 

"Dalam hal itu, kami sedang menyusun strategi untuk memanfaatkan insentif cukai perkhidmatan logistik bersepadu yang diberikan oleh kerajaan bagi meningkatkan kapasiti logistik kami dalam tempoh terdekat," katanya. -DagangNews.com