MIDF Research unjur ringgit mengukuh kepada RM4.25 menjelang akhir tahun 2022 | DagangNews Skip to main content

MIDF Research unjur ringgit mengukuh kepada RM4.25 menjelang akhir tahun 2022

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 9 Ogos - MIDF Research mengunjurkan ringgit akan mengukuh kepada RM4.25 berbanding dolar Amerika Syarikat (AS) menjelang akhir tahun ini, didorong oleh asas ekonomi kukuh dan harga komoditi yang tinggi.

 

Menurut firma itu, pada asasnya, ringgit berada pada kedudukan yang kukuh disokong oleh permintaan domestik, sektor luar dan peningkatan harga komoditi global.

 

Jelasnya, tekanan inflasi di Malaysia kekal stabil, antara lain disebabkan harga runcit bahan api yang dihadkan dan bantuan subsidi lain.

 

"Selain itu, kami menjangkakan inflasi harga makanan akan menyederhana pada separuh kedua ini di tengah-tengah peningkatan dalam bekalan makanan domestik dan pembetulan harga komoditi global.

 

"Kami percaya jangkaan penyambungan semula eksport bijirin melalui pelabuhan Laut Hitam Ukraine mungkin mengurangkan tekanan inflasi makanan global dalam masa terdekat. Kami meramalkan inflasi makanan kepada purata pada +4.5% untuk 2022 (2021: +1.5%).

 

"Selain itu, kadar pengangguran berada pada trajektori menurun, 3.9% pada Mei 2022 (berbanding 4.5% pada 2021), lebih tinggi sedikit daripada tahap sebelum pandemik, 3.4%," katanya dalam laporan tematiknya hari ini.

 

MIDF Research berkata, kelemahan ringgit baru-baru ini disebabkan terutamanya oleh kesan kekuatan luas dalam dolar AS. 

 

Katanya, pengetatan dasar yang lebih agresif yang diterima pakai oleh Rizab Persekutuan AS (Fed) dan peningkatan minat perbezaan menyebabkan permintaan yang lebih kukuh untuk dolar AS. 

 

"Apabila dolar AS meningkat berbanding mata wang utama lain, indeks dolar AS (DXY) meningkat kepada 108.5 menjelang pertengahan Julai 2022, paras tertinggi dalam tempoh 20 tahun. 

 

"Akibatnya, ringgit telah didagangkan dalam tempoh 2 minggu lepas sekitar RM4.45, paling lemah dalam 5 tahun," jelasnya. 

 

Menurutnya, dalam 7 bulan pertama tahun ini, ringgit lemah sebanyak -6.4% berbanding dolar AS, daripada RM4.17 pada akhir 2021.

 

Bagaimanapun, tambah firma itu, ringgit menunjukkan daya tahan terhadap mata wang lain dan mempamerkan prestasi lebih baik berbanding mata wang utama.

 

Menurut firma itu, dari akhir 2022 hingga akhir Julai 2022, ringgit meningkat berbanding EUR (+4.1%), GBP (+4.0%) dan JPY (+8.4%). 

 

Prestasi ringgit berbanding mata wang serantau agak bercampur-campur; lemah berbanding SGD (-4.2%), IDR (-2.6%), dan CNY (-0.7%), tetapi mengukuh berbanding THB (+2.4%), KRW (+2.2%), PHP (+1.2%) dan TWD (+1.2%). 

 

"Kami percaya daya tahan keseluruhan dalam prestasi ringgit, selaras dengan aliran dalam NEER, mencerminkan kesan positif peningkatan harga komoditi pada ringgit, terutamanya daripada harga minyak mentah dan minyak sawit yang tinggi," katanya.

 

Firma itu berkata, aliran dana asing juga terus meningkat sejak pertengahan Julai di sebalik kelemahan ringgit yang berterusan. 

 

Tambahnya, begitu juga FBM KLCI berjaya pulih daripada paras terendah 1,409 mata dan kini kembali melepasi tahap 1,500 mata.

 

"Kami menganggap beberapa pelabur melihat ke hadapan dan menjangka ringgit akan mula mendapat sokongan sebagai Fed memperlahankan kadar kenaikan kadar bermula pada suku akhir tahun ini, serta daya tahan relatif ekonomi Malaysia di tengah-tengah kecairan global yang semakin ketat dan jangkaan kelembapan ekonomi AS," jelasnya.

 

Sehubungan itu, MIDF Research mengekalkan unjuran FBM KLCI pada 1,600 mata menjelang akhir tahun ini. 

 

"Melangkah ke hadapan, berdasarkan senario ini, kami boleh mengharapkan aliran masuk asing secara beransur-ansur mendapat momentum dengan pemulihan penuh dalam aliran dana asing bersih terkumpul setakat ini menjelang suku akhir," katanya. -  DagangNews.com