MOF, MIDA kaji insentif khas untuk DNeX dan Foxconn | DagangNews Skip to main content

MOF, MIDA kaji insentif khas untuk DNeX dan Foxconn

Pada 17 Mei, DNeX menandatangani MOU dengan anak syarikat Foxconn Big Innovation Holdings Limited (BIH) untuk menubuhkan usaha sama membina kilang fabrikasi wafer di Malaysia.

KUALA LUMPUR 8 Ogos - Kementerian Kewangan (MOF) dan Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) sedang mengkaji insentif khas untuk pelaburan yang dibuat oleh Dagang NeXchange Bhd (DNeX) dan Hon Hai Precision Industry Co Ltd (Foxconn) dari Taiwan.

 

Menteri Kanan Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mohamed Azmin Ali berkata kementeriannya mempertimbangkannya sebagai usaha bersama antara kedua-dua syarikat itu boleh menarik pelaburan teknologi tinggi.

 

"Kementerian kewangan dan MIDA sedang mengkaji pelaburan tersebut.

 

"Ia sedang dibincangkan dan saya percaya ia akan dipertimbangkan oleh MOF kerana ia boleh menarik pelaburan baharu kerana pada masa ini kami mahu memperkenalkan lebih banyak pelaburan inovatif untuk menarik pelaburan berteknologi tinggi dan berkualiti. ," kata menteri itu di Dewan Negara hari ini sebagai menjawab soalan mengenai perkembangan terkini mengenai kerjasama antara DNeX dan Foxconn.

 

Pada 17 Mei, DNeX menandatangani MOU dengan anak syarikat Foxconn Big Innovation Holdings Limited (BIH) untuk menubuhkan usaha sama membina kilang fabrikasi wafer di Malaysia.

 

Kemudahan itu boleh menghasilkan sehingga 40,000 wafer sebulan pada teknologi 28-nanometer dan 40-nanometer.

 

Menurut menteri itu, pada 2021 MIDA telah meluluskan 94 projek dalam sektor elektrik dan elektronik bernilai RM148 bilion.

 

“Daripada itu, 64 peratus, atau RM95 bilion, adalah daripada projek baharu dan pembesaran syarikat multinasional seperti Infineon, Fuji Electric, Intel, Onsemi, Nexperia, AT&S, dan lain-lain,” tambahnya. - DagangNews.com