MPN perkukuh ketahanan sistem kesihatan dan ekonomi pasca pandemik, kata Muhyiddin | DagangNews Skip to main content

MPN perkukuh ketahanan sistem kesihatan dan ekonomi pasca pandemik, kata Muhyiddin

KUALA LUMPUR 14 Okt - Majlis Pemulihan Negara (MPN) selaku pentadbir bersama agensi di bawah Kementerian Kewangan dan Agensi Pelaksanaan Ekonomi dan Koordinasi Strategik Nasional (LAKSANA) akan mengambil tindakan sewajarnya untuk memperkukuhkan ketahanan sistem kesihatan dan ekonomi negara pasca pandemik COVID-19.

 

Pengerusi MPN Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, ini kerana COVID-19 telah memberi pengajaran kepada negara tentang kepentingan penambahbaikan dan penstrukturan semula terhadap sistem kesihatan dan ekonomi yang lebih cekap serta berdaya tahan.

 

“Sebagai Pengerusi MPN, saya memikul amanah untuk memastikan segala perancangan di bawah Pelan Pemulihan Negara (PPN) yang merupakan strategi keluar daripada krisis kesihatan dan ekonomi kesan pandemik COVID-19, dapat berjalan seperti dirancang dan dipastikan mencapai matlamatnya. 

 

“Untuk menjayakan matlamat MPN ini, pendekatan seluruh kerajaan dan masyarakat sahaja tidak memadai, sebaliknya memerlukan pendekatan seluruh negara bagi membolehkan usaha pemulihan negara berjalan lancar dengan mendapat sokongan dari seluruh pelosok tanah air,” katanya ketika berucap pada majlis Diners Club Talk anjuran Maktab Ketahanan Nasional malam tadi, lapor Bernama. 

 

Dalam pada itu Muhyiddin turut menyentuh usaha kerajaan dalam melaksanakan proses vaksinasi yang pantas sehingga memperlihatkan hasil melalui pengurangan kes baharu COVID-19 di seluruh negara dengan statistik harian jangkitan menurun kepada empat angka dan kebanyakan kes dalam kategori tidak bergejala atau bergejala ringan.

 

Beliau turut mengingatkan rakyat Malaysia untuk sentiasa bersedia menghadapi ancaman yang mampu menggugat keselamatan rakyat dan kestabilan negara yang muncul tanpa amaran, pada masa hadapan.

 

“Tahap kesiapsiagaan itu bukan sahaja dalam aspek pertahanan, bahkan meliputi antaranya pemerkasaan kawalan penyakit, pembangunan vaksin dan sokongan yang mencukupi terhadap petugas kesihatan dan keselamatan yang menjadi frontliners kita.

 

“Dalam era baharu ini, kita perlu mengatur strategi, agar pada masa depan kita telah bersedia dari segi mental dan fizikal untuk menghadapi pandemik, bukannya baru hendak bertindak selepas dilanda pandemik,” katanya. – DagangNews.com