Native – perusahaan sosial berdaya tahan tunjukkan cara atas pandemik | DagangNews Skip to main content

Native – perusahaan sosial berdaya tahan tunjukkan cara atas pandemik

SINGAPURA 25 Nov – Pemenang anugerah Made for Good Yayasan Antarabangsa Singapura, Native menunjukkan bahawa kebaikan sosial dapat dilakukan sambil menavigasi kesan COVID-19.

 

Native, sebuah perusahaan sosial — meningkatkan mata pencarian masyarakat Orang Asli dengan bekerjasama bersama mereka dalam usaha pelancongan dan kebudayaan dan kini, menjual durian.

 

Organisasi ini merupakan alumni program Usahawan Sosial Muda (YSE) Yayasan Singapura Antarabangsa (SIF) dan pada 18 November 2021, Native dianugerahkan Anugerah Made for Good SIF-Deutsche Bank di Singapura.

 

Anugerah ini menyokong perusahaan sosial dari rangkaian alumni global YSE dan meraikan daya tahan organisasi dalam tempoh pandemik COVID-19 ini.

 

Keusahawanan sosial adalah trend yang semakin berkembang, tetapi tumpuan terhadapnya memuncak pada tahun lalu, apabila para pengamal mendapati diri mereka berusaha untuk membantu mereka yang paling terjejas oleh pandemik tersebut.

 

Untuk mengharungi kesan daripada pandemik itu, Native (YSE 2019)  perlu mengemukakan idea perniagaan baharu dan menukar operasi mereka dengan cepat untuk menghadapi cabaran baharu yang dibawa oleh pandemik itu.

 

Dengan berbuat demikian, Native mendapat dorongan baharu dalam misi perniagaan dan sosial mereka.


 

Daniel Teoh
Daniel Teoh

 


Tindak Balas Native terhadap Pandemik Ini

Pada masa yang sama di bahagian Asia yang berbeza pada bulan Julai, Daniel Teoh dan pasukannya - dalam baju-t biru ‘Native’ - baharu sahaja menamatkan perjalanan selama tiga jam melalui hutan hujan lebat dengan pokok yang menjulang tinggi.

 

Mereka diketuai oleh rakan kongsi mereka Jais dan Sarah, pasukan suami isteri yang mengetahui cara mengelilingi kawasan yang luas itu. Tidak lama kemudian, kumpulan itu dapat menghidu aroma yang menonjol.

 

Ia merupakan musim durian di Malaysia, tetapi bagi Daniel, ia juga merupakan permulaan penting untuk perusahaan sosial baharunya.

 

Native telah menyediakan lawatan berpandu dengan rakan kongsinya iaitu komuniti Orang Asli  di Selangor, Malaysia.

 

Perusahaan sosial tersebut, yang baru berusia setahun, telah berkembang dengan baik. Tetapi tidak lama kemudian, pintu pelancongan telah ditutup di Malaysia apabila negara ini dilanda oleh pandemik pada awal tahun 2020 dan mulanya sekatan perjalanan.

 

 

Daniel Teoh
Daniel Teoh bersama Faizul, Orang Asli dari suku Temuan di Kampung Sungai Lalang.

 

 

Daniel, pengasas Native, tahu dia terpaksa bertindak pantas untuk melindungi daya maju perusahaan sosialnya.

 

Pengasas berusia 26 tahun itu memikirkan idea untuk menjadikan Native sebagai sebuah platform pelancongan domestik, tetapi tidak lama kemudian ia menjadi jelas bahawa ini tidak akan berdaya maju.

 

Satu lagi idea — mengubah aspek budaya Orang Asli kepada kit kraf — adalah lebih baik. Dia memutuskan untuk mempamerkan seni anyaman daun Mengkuang tradisional Orang Asli, yang boleh dijadikan ikat kepala, penanda buku dan banyak lagi.

 

Dia berkata, pihaknya mengenali seorang Orang Asli yang sangat berpengetahuan dalam kraf dan tradisi Orang Asli, dan bekerjasama dengannya untuk mendapatkan daun Mengkuang dan membuat tutorial video kraf.

 

Namun, selepas menjual kira-kira 30 buah kit, inisiatif itu dibatalkan disebabkan oleh kekurangan permintaan dan kesukaran untuk memastikan kualiti daun.

 

Idea seterusnya merupakan membantu Orang Asli mengedarkan durian kampung mereka yang ditanam di dalam hutan.

 

 

Daniel Teoh

 

 

Kali ini, mereka bertuah: Usaha tersebut berkembang menjadi cabang e-dagang Native yang dipanggil Biji Bumi Durian, dan pendapatan daripadanya melebihi pendapatan dari lawatan berpandu dahulu.

 

Daniel berkata bahawa usaha itu menyedarkannya bahawa terdapat banyak cara untuk berniaga berdasarkan keunikan budaya Orang Asli.

 

Ia juga membuka matanya kepada nilai teknologi. Dia berkata: “Ia adalah kali pertama saya berasa begitu diperkasakan oleh teknologi. Orang ramai telah membeli durian semasa saya tidur dan itu adalah perasaan yang menyenangkan.”

 

Asal Usul Native

Komuniti Orang Asli dianggap secara meluas sebagai penduduk tertua di negara ini. Selama berabad-abad, mereka telah menjalani gaya hidup nomad dan menyara diri. Tetapi hari ini, mereka menghadapi kelemahan tertentu.

 

Daniel berkata, halangan terbesar bagi Orang Asli Selangor ialah penempatan semula, yang kebanyakannya berlaku satu generasi yang lalu. Ia memaksa Orang Asli ke dalam ekonomi tunai, dan mereka tidak biasa dengan itu. Itu membawa kepada peminggiran yang berterusan pada hari ini.

 

Dia berkata inspirasi untuk Native muncul apabila dia bekerja di Epic Collective, sebuah perusahaan sosial di Malaysia yang dikenali dengan pembinaan rumah untuk komuniti-komuniti terpinggir.

 

Daniel, yang memegang ijazah sarjana dalam kejuruteraan awam, berkata: “Saya mendapati diri saya berada dalam kedudukan untuk menyokong Orang Asli dan akhirnya mereka menjadi rakan dan guru saya.”

 

“Komuniti Orang Asli memberi inspirasi kepada saya dalam kerja saya, dan saya boleh mengatakan bahawa saya merupakan seorang penerima manfaat kebijaksanaan mereka, dan mereka adalah penerima manfaat kerja Native.”

 

 

Daniel Teoh

 

 

Dia masih mengingati lawatan berpandu pertamanya, yang habis dijual dalam beberapa jam selepas dia menyiarkannya di media sosial. Dia dan rakan Orang Aslinya, Faizul, mengetuai sekumpulan 10 pencari pengembaraan yang masing-masing membayar RM50 untuk mendaki melalui hutan Semenyih di Selangor selama tiga jam.

 

Semasa perjalanan sedemikian, para pendaki akan mendengar cerita Orang Asli, merasa makanan mereka, dan mengalami gaya hidup mereka; dan sekurang-kurangnya 40% daripada hasil tersebut akan disalurkan kepada rakan kongsi Orang Asli.

 

Daniel mengingati bahawa cara ini adalah amat efektif sehingga pandemik itu melanda dan pencarian terburu-buru untuk model perniagaan baharu bermula, yang membawa kepada jualan durian yang kini berjaya.

 

Memandang ke hadapan, Daniel berkata, dia merancang untuk membangunkan lebih banyak produk dan perkhidmatan, termasuk inap desa dengan komuniti Orang Asli dan menjual seni Orang Asli sebagai token bukan ‘fungible’ (NFT), yang merupakan jenis aset digital baharu yang mewakili pemilikan barangan dunia sebenar dan menggunakan teknologi mata wang kripto yang dikenali sebagai blok rantai.

 

Semasa dia merenung perjalanannya, dia menunjukkan bahawa penyertaannya dalam program Global YSE SIF pada tahun 2019 sebagai satu peristiwa penting yang membentuk pandangannya tentang keusahawanan sosial.

 

“Program ini telah menawarkan saya peluang untuk mencapai impian saya. SIF telah menjadi penyokong kami yang besar dan ia telah mendorong Native untuk terus berinovasi,” katanya. – DagangNews.com