Omran: Kem Buruh Nakheel bina kota Dubai | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 15 September 2022

Omran: Kem Buruh Nakheel bina kota Dubai

 

 


PADA 2006 penginapan tenaga kerja yang dibina oleh Nakheel untuk kem buruh di bina di Dubai Waterfront. Saya telah diminta untuk menyediakan kemudahan telekomunikasi kerana tiada apa-apa lagi di kawasan itu, padang pasir terbentang luas.

 

Saya mula pergi ke kem buruh dari permulaan untuk memasang telefon yang memerlukan kabel untuk di sambung dam mulanya Etisalat enggan menerima tetapi bersetuju jika Waterfront diberikan kepadanya.

 

Pemasangan kebel dari Lebuh raya Sheikh Zayed dibiayai sepenuhnya oleh Nakheel dan saya bertindak sebagai perancang untuk melihat pembangunan kem buruh.

 

Dalam cara yang sama dengan projek pembangunan utamanya, Nakheel memberi nama yang sesuai kepada kompleks kem buruh, `Omran' - perkataan Arab yang boleh diterjemahkan sebagai `struktur pepejal'.

omran

Selain penginapan yang selesa, Omran menawarkan kemudahan sukan, kolam renang, sumber IT komunal dengan telekomunikasi terkini waktu itu, ruang runcit, kantin yang menyediakan tiga kali makan sehari dan juga perkhidmatan dobi profesional.

 

Omran mendapati sambutan sektor swasta dialu-alukan dan dipuji, tetapi perlu melihat perubahan struktur daripada kerajaan. Selanjutnya, mungkin ramai mempersoalkan betapa baiknya kehidupan pekerja atau buruh dengan kemudahan dan kelengkapan.

 

Dalam rangka kerja saya tiba di kompleks luas dengan 5,000 katil pertama dimana sebanyak 60,000 telah dirancang, saya tidak dapat mengelak daripada melihat tembusan tapak.

 

Sebuah pondok pengawal hampir 2 kilometer dari tapak di sepanjang jalan bertanda menjauhkan mana-mana pelawat tidak berdaftar. Jika boleh mendekatinya dengan cukup dekat untuk melihatnya, ada dawai berduri mengandungi perumahan seperti penjara dengan keselamatan yang minimum.

 

Seseorang memerlukan kad pengenalan untuk masuk dan keluar atau pelepasan daripada pentadbiran 24 jam.

 

Kolam renang masih belum diisi air waktu itu.  Terdapat gelanggang bola keranjang, tetapi panas siang hari menjadikannya tidak berguna. Walaupun fasa pertama Omran ini disewa mengikut kapasiti, seorang pekerja Nakheel bersedia untuk lawatan bagi mereka yang berminat untuk mendapatkan ruang untuk pekerja  dalam fasa yang akan datang.

 

Perkarangannya kemas dan terawat dengan persampelan anak pokok yang rapuh dan seolah-olah gazebo.


 

fudzail

 


Semua bangunan itu adalah jenis binaan pasang siap yang sama dalam warna hijau untuk jabatan kesihatan. Terdapat bilik eksekutif untuk satu atau dua orang yang kosong untuk dilihat.

 

Panduan mengesahkan bahawa maksimum empat orang berkongsi satu bilik. Bilik eksekutif mempunyai rasa bilik di asrama serba baharu, atau mungkin rumah separuh jalan. Bilik dilengkapi dengan perabot, dulang gelas dan periuk, lampu atas kepala, dan cermin bercahaya.

 

Penduduk di Omran hanya boleh memasak air di bilik mereka untuk teh dan kopi segera. Selain daripada itu, mereka terpaksa bergantung kepada makanan pada waktu yang dijadualkan di kantin. Pekerja tidak boleh membasuh pakaian mereka sendiri. Setiap penduduk diberikan beg pakaian berkod warna dan kad pengenalan.

 

Bahagian dalam bilik eksekutif di Omran, pekerja tidak dibenarkan memasak apa-apa selain air di dalam bilik mereka. Perabot, kain katil dan kemudahan lain dibekalkan oleh pejabat pengurusan penginapan. Kain tidur dan pakaian pekerja dibersihkan oleh pihak pengurusan.

 

Terdapat bilik umum iaitu perpustakaan dengan buku, televisyen skrin besar dengan barisan kerusi, meja biliard dan gimnasium.

 

 

fudzail

 

 

Saya diberitahu bahawa terdapat mesin ATM dan bas yang akan menghantar pekerja ke bandar pada hari cuti mereka. Saya nampak bas yang banyak.

 

Omran terletak kira-kira 48.2km dari Dubai, di mana pekerja bergaji rendah mungkin menemui kedai dan kafe yang mampu mereka kunjungi. Di kem buruh lama yang lebih dekat dengan daerah ini, terdapat laluan bas biasa dan peluang untuk berkongsi teksi ke bandar.

 

Terpencil di padang pasir, pilihan tersebut tidak tersedia di kem baharu seperti Omran. Di samping itu, pengasingan ini menjadikan hampir mustahil bagi penduduk untuk diperhatikan oleh sesiapa sahaja yang tidak terlibat dengan menjalankan kem.

 

Pengalaman pengasingan sepenuhnya mungkin merupakan keadaan yang paling menyusahkan. Sekali lagi, taraf hidup baharu menangani penelitian antarabangsa dan dalam proses itu mengeluarkan pekerja lebih jauh dari bandar dan menghilangkan sebahagian besar kebebasan bergerak mereka.

 

Semasa Nakheel membuka Penginapan Pekerja Omran kepada penduduk pertama, pemaju Dubai melancarkan Taman Semaian Landskap Tepi Laut seluas lima puluh hektar bersebelahan.

 

 

fudzail

 

 

Di sana, lebih daripada 156,000 tumbuhan, pokok renek dan pokok sedang ditanam untuk menyediakan landskap masa depan di seluruh bandar Dubai dan, seperti yang diterangkan oleh sebuah majalah perdagangan, untuk mewujudkan persekitaran yang didorong oleh komuniti yang menyenangkan untuk pengguna akhir.

 

Pada tahun 2008 projek itu berkembang di tengah padang pasir, dan mempunyai cita-cita untuk menghasilkan 4 juta tumbuhan setiap tahun. Digembar-gemburkan sebagai projek kelestarian oleh Nakheel, tapak semaian itu menjimatkan air dan tenaga dengan menggunakan efluen terawat yang dikumpul daripada sistem kumbahan Omran Penginapan Tenaga Kerja yang bersebelahan.

 

Tiada lagi menyebut tentang taska di laman web Nakheel, walaupun nampaknya masih beroperasi menurut Google Earth.

 

Omran seolah-olah satu rancangan yang menarik pada masa itu. Sisa manusia dan air yang dikumpulkan daripada buruh yang berehat di rumah sedang memberi makan kepada tumbuhan tapak semaian. Walaupun mereka berehat, pekerja terus membantu mengindahkan pusat beli-belah, jalan-jalan dan bulatan yang jauh.

 

 

fudzail

 

 

Pendekatan penyesuaian Dubai terhadap perumahan buruh, yang telah menyaksikan perpindahan pekerja secara beransur-ansur bukan sahaja ke tepi yang semakin jauh tetapi juga ke dalam premis yang dikawal ketat, akan mengurangkan kemungkinan penduduk Omran akan menyaksikan bandar di tempat kerja dan berehat, telah mengalaminya.

 

Saya selalu ke Omran untuk melihat kemajuan kerana Omran adalah pertama yang siap sepenuhnya di Palm Jebel Ali dan Dubai Waterfront yang boleh saya duduk berehat memikirkan puluhan projek lain!

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

KLIK DI SINI UNTUK HIMPUNAN KOLEKSI TULISAN WAINUIOMATA

Portfolio Tags