Peguam Negara: Keputusan mengkompaun Serba Dinamik berdasarkan 'sifat keadaan bukti yang ada' | DagangNews Skip to main content

Peguam Negara: Keputusan mengkompaun Serba Dinamik berdasarkan 'sifat keadaan bukti yang ada'

Peguam Negara Tan Sri Idrus Harun
Oleh JOHARDY IBRAHIM

PUTRAJAYA 13 Mei - Peguam Negara Tan Sri Idrus Harun berkata Jabatan Peguam Negara (AGC) bersetuju dengan cadangan untuk mengkompaun kesalahan yang didakwa dilakukan oleh Serba Dinamik Holdings Bhd (SDHB) dan eksekutifnya selepas mengambil kira, antara lain, mengikut ``sifat keadaan bukti yang ada'' terhadap syarikat penyedia perkhidmatan minyak dan gas global itu.

 

"Tambahan pula, SDHB dan eksekutif tersebut bersedia menerima jumlah maksimum kompaun yang dikenakan oleh SC (Suruhanjaya Sekuriti Malaysia)," kata beliau. 

 

Peguam Negara berkata demikian dalam satu kenyataan sebagai reaksi kepada kritikan pelbagai pihak mengenai tindakan hanya mengenakan kompaun terhadap Serba Dinamik.

 

Pada 13 April 2022, Ketua Pegawai Eksekutif Serba Dinamik, Datuk Mohd Abdul Karim Abdullah; Pengarah Eksekutif, Datuk Syed Nazim Syed Faisal; Ketua Pegawai Kewangan Kumpulan, Azhan Azmi; dan Naib Presiden Akaun dan Kewangan, Muhammad Hafiz Othman dikenakan kompaun RM3 juta setiap seorang kerana mengemukakan maklumat palsu dalam penyata kewangan syarikat.

 

Muhammad Hafiz telah dikenakan kompaun tambahan RM1 juta kerana memalsukan rekod perakaunan anak syarikat Serba Dinamik, Serba Dinamik Sdn Bhd.

 

Dalam pemberitahuan di Bursa Malaysia, syarikat itu berkata ia telah menyelesai penuh kompaun mereka, yang dikenakan SC, dengan jumlah keseluruhan RM16 juta pada 9 Mei, sebelum tarikh akhir lanjutan pada 11 Mei 2022.

 

Peguam Negara berkata, berdasarkan keterangan yang menyokong pertuduhan dan untuk mengelakkan pertuduhan yang panjang dan perbicaraan yang berlarutan, AGC berpendapat bahawa kepentingan awam adalah lebih baik dipenuhi dengan mengkompaun kesalahan yang didakwa dilakukan oleh SDHB dan eksekutifnya.

 

Menurut beliau, dengan mengkompaun kesalahan, keperluan untuk tindakan punitif terhadap SDHB segera dicapai tanpa melalui yang panjang perbicaraan.

 

Selepas itu kata beliau, SDHB boleh mengubah hala sumber dan masa untuk diselaraskan pihak berkuasa bagi mematuhi kehendak undang-undang.


 

serbadinamik

 


''AGC juga berpandangan bahawa prosiding jenayah terhadap SDHB tidak sepatutnya dilakukan kerana kesan ekonomi jika berbuat demikian.

 

''Kesan caj ke atas SDHB adalah tidak seimbang dengan keterukan dakwaan kesalahan yang dilakukan.

 

''(Ini kerana) pada tarikh siaran akhbar ini, SDHB sedang menghadapi petisyen penggulungan daripada pemiutang, yang membahayakan mata pencarian pekerja SDHB dan kepentingan pemegang saham dan pemiutang lain.

 

''Dalam keadaan ini, AGC mendapati bahawa pengkompaunan kesalahan itu adalah satu bentuk hukuman yang mencukupi bagi kesalahan yang didakwa,'' kata Idrus.

 

Ini kemudiannya kata Peguam Negara, akan membolehkan SDHB menumpukan pada membetulkan masalah dan melaksanakan segera pematuhan terhadap peraturan Bursa Malaysia dan SC, sebagai SDHB jelas telah melakukannya pada masa lalu.

 

Menurut Idrus, AGC mengambil berat tentang standard pembuktian yang diperlukan oleh pihak pendakwaan untuk membuktikan pertuduhan berdasarkan bukti yang ada dan kukuh daripada berpandangan bahawa mengkompaun kesalahan yang didakwa dilakukan oleh SDHB dan eksekutif adalah tindakan yang paling sesuai untuk diambil mengikut keadaan.

 

Peguam Negara berkata, pada Disember 2021, SC membentangkan penemuannya berhubung siasatan terhadap yang didakwa pelanggaran peruntukan Akta Pasaran Modal dan Perkhidmatan 2007 [Akta 671] oleh SDHB dan empatnya eksekutif kepada Jabatan Peguam Negara (AGC).

 

SC mengesyorkan bahawa SDHB dan empat eksekutif tersebut didakwa kerana pelanggaran yang didakwa.


 

serbadinamik

 


AGC menyatakan bahawa bukti terhadap SDHB dan empat eksekutifnya adalah bersifat mengikut keadaan dan diperlukan pemakaian peruntukan menganggap seksyen 367(1) Akta 671 yang menganggap eksekutif ini telah melakukan kesalahan berdasarkan kapasiti mereka sebagai pengarah atau pegawai SDHB.

 

SC meyakinkan AGC bahawa pendakwaan adalah tindakan yang perlu untuk kes ini. Selepas itu, AGC memberikan persetujuannya untuk mendakwa SC. SDHB dan eksekutifnya telah didakwa di mahkamah pada 28 Disember 2021.

 

Pada 21 Mac 2022, AGC menerima surat representasi bertarikh 17 Mac 2022 daripada (SDHB) meminta, antara lain, supaya AGC untuk mempertimbangkan semula pertuduhan yang diutamakan terhadap SDHB dan empat eksekutifnya.

 

SDHB seterusnya mencadangkan agar kesalahan itu dikompaun. Surat tersebut daripada SDHB telah dimajukan kepada SC untuk perhatian segera mereka. Selepas itu, AGC membincangkan surat representasi tersebut dengan pegawai penyiasat daripada SC.

 

Perkara itu turut dibincangkan oleh pihak Peguam Negara bersama Pengerusi SC. Selepas itu, atas permintaan daripada AGC, SC menyerahkannya kertas siasatan kepada AGC.

 

Selepas meneliti kertas siasatan tersebut dan mengambil kira surat representasi tersebut oleh SDHB, AGC bersetuju dengan cadangan untuk mengkompaun kesalahan yang didakwa telah dilakukan oleh SDHB dan eksekutifnya, dengan mengambil kira, antara lain-lain, sifat keadaan bukti yang ada terhadap SDHB dan pergantungan kepada seksyen 367(1) Akta 671. Tambahan pula, SDHB berkata eksekutif bersedia menerima jumlah maksimum kompaun yang dikenakan oleh SC.

 

Sehubungan itu, pada 7 April 2022, AGC memberikan persetujuannya untuk mengkompaun berkata kesalahan kepada SC.


 

AGC

 


''SC, menurut seksyen 373 Akta 671, sewajarnya mengkompaun kesalahan ini,'' kata Peguam Negara.

 

Dalam hal ini, SC telah memutuskan untuk mengenakan kompaun maksimum ke atas SDHB dan eksekutifnya, masing-masing.

 

Pada 13 April 2022, notis mengenai kompaun telah dikeluarkan kepada SDHB dan empat eksekutifnya masing-masing dan jumlah kompaun yang perlu dibayar ialah RM16 juta yang mereka ada dibayar pada 9 Mei 2022. - DagangNews.com