Pelaksanaan gaji minimum RM1,500 tidak kena masa ketika banyak perniagaan sedang dibina semula pasca pandemik - MEF | DagangNews Skip to main content

Pelaksanaan gaji minimum RM1,500 tidak kena masa ketika banyak perniagaan sedang dibina semula pasca pandemik - MEF

PKS yang membentuk kira-kira 98% daripada perniagaan di Malaysia harus diberi peluang yang munasabah untuk memulihkan perniagaan terlebih dahulu.

KUALA LUMPUR 21 Mac – Persekutuan Majikan-Majikan Malaysia (MEF) berpendapat kenaikan gaji minimum perlu dilakukan secara beransur-ansur kerana pelaksanaannya tidak kena ketika kebanyakan perniagaan cuba membina semula perniagaan.

 

Presiden MEF, Dato’ Dr Syed Hussain Syed Husman J.P berkata, peningkatan mendadak antara 25% hingga 36% daripada kadar gaji minimum memberikan banyak tekanan kewangan kepada perniagaan terutamanya kerana kebanyakan perniagaan cuba membina semula perniagaan mereka yang telah terjejas oleh COVID-19 dan banjir besar.

 

Secara umumnya kata beliau, Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) masih bergelut dengan usaha memulihkan perniagaan mereka berikutan kesan buruk COVID-19 dan banjir besar pada akhir Disember 2021.

 

Menurutnya, keputusan untuk menangguhkan pelaksanaan gaji minimum RM 1,500 akan menjadikan mereka lebih mampan dan lebih berdaya tahan.

 

MEF berharap Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri M. Saravanan dan Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Tan Sri Noh Omar akan berunding dengan pihak berkepentingan mengenai mekanisme untuk membenarkan PKS menangguhkan pelaksanaan gaji minimum RM1,500.

 

MEF berpendapat PKS, yang membentuk kira-kira 98% daripada semua perniagaan di Malaysia harus diberi peluang yang munasabah untuk memulihkan perniagaan mereka terlebih dahulu sebelum gaji minimum RM 1,500 dilaksanakan kepada PKS.

 

"MEF merayu kepada kerajaan bahawa apabila peningkatan kos untuk perniagaan terlibat, semua keputusan harus dibincangkan dengan baik sebelum pelaksanaan".

 

''Mesyuarat Majlis Perundingan Gaji Negara (NWCC) dijadualkan pada 24 Mac 2022 dan sebarang pengumuman mengenai butiran gaji minimum RM1,500 adalah pramatang sebelum isu itu dibincangkan pada mesyuarat NWCC,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.


 

Dato’ Dr Syed Hussain Syed Husman J.P
                                             Dato’ Dr Syed Hussain Syed Husman J.P

 


Dr Syed Hussain mengulas pengumuman Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob bahawa gaji minimum RM1,500 akan dilaksanakan berkuat kuasa 1 Mei 2022 semasa ucapan penggulungan di Perhimpunan Agung UMNO, Sabtu lalu.

 

Beliau berkata, majikan sektor swasta akan menghadapi peningkatan kos menjalankan perniagaan.

 

Oleh itu ujar beliau, majikan sektor swasta dengan segera memerlukan langkah campur tangan kerajaan untuk mengurangkan peningkatan kos menjalankan perniagaan bagi memastikan kemampanan dan pada masa yang sama membantu kerajaan mewujudkan lebih banyak pekerjaan dan menstabilkan pasaran buruh.

 

Kenaikan kadar gaji minimum berjumlah kira-kira 25% hingga 35% daripada gaji minimum sedia ada sebanyak RM1,200 di bandar dan majlis perbandaran dan RM 1,100 untuk mereka di luar bandar dan majlis perbandaran.

 

“MEF merayu kerajaan mengkaji semula kos yang dikenakan ke atas majikan untuk mengambil pekerja asing.

 

‘’MEF berharap kerajaan mempertimbangkan untuk memperkenalkan dasar holistik bahawa semua kos pekerja asing ditanggung oleh pekerja asing itu sendiri. Dasar sedemikian akan mengurangkan kos menggaji pekerja asing,” ujar Dr Syed Hussain.

 

Kos pengambilan pekerja asing sangat mahal. Sebagai contoh, kos pengambilan pekerja Bangladesh adalah kira-kira RM20,000 setiap pekerja selepas mengambil kira kos yang perlu dibayar untuk yuran yang ditanggung oleh pekerja kepada ejen di Bangladesh.


 

MEF

 


Kos pengambilan pekerja domestik Indonesia dilaporkan kira-kira RM20,000 – 25,000. MEF menggesa Kerajaan untuk berunding untuk had maksimum pertuduhan dengan merekrut ejen di negara sumber.

 

“Sebaik tiba, pekerja asing itu perlu dikuarantin di pusat kuarantin yang terletak di Lembah Klang. Anggaran kos kuarantin adalah antara RM2,000 dan RM3,000, termasuk penginapan, makanan dan minuman (tiga kali sehari), pengangkutan ke pusat kuarantin serta saringan COVID-19 sepanjang tempoh kuarantin,’’ katanya.

 

Dr Syed Hussain berkata, kerajaan harus menetapkan siling maksimum untuk caj oleh pusat kuarantin untuk setiap pekerja asing. Pusat kuarantin juga perlu didirikan di luar Lembah Klang bagi mengurangkan kos kuarantin.

 

“Kos penginapan pekerja asing perlu dirasionalkan. Majikan menanggung kira-kira RM300 hinggaRM400 sebulan bagi setiap pekerja asing untuk menyediakan penginapan mengikut piawaian yang ditetapkan di bawah Akta 446.

 

‘’Majikan pada masa ini hanya dibenarkan mengenakan caj RM 100 setiap pekerja / bulan. MEF merayu kepada kerajaan supaya majikan dibenarkan mengenakan kos sebenar untuk menyediakan penginapan kepada pekerja asing,” ujarnya. – DagangNews.com