Pelancaran album ulang tahun ke-50 Yusuf Islam, November 2021 | DagangNews Skip to main content

Pelancaran album ulang tahun ke-50 Yusuf Islam, November 2021

Oleh MOHD FUDZAIL MOHD NOR
Kolumnis DagangNews.com

 

 

YUSUF ISLAM atau Cat Stevens akan melancarkan pada 12 November ulang tahun ke-50 Edisi Deluxe album terkenalnya yang menjual pelbagai album platinum, Teaser and the Firecat.

 

Rakaman klasik Cat Stevens dan album Teaser yang sebelumnya tidak pernah didengar Moonshadow (Olympic Studio Demo, 1970) turut dilancarkan.

 

Saya pernah memiliki hampir kesemua kaset Cat Stevens sewaktu menjadi pengurus besar Cat Stevens pada tahun 2002 dahulu. Kesemua kaset entah kemana apabila saya mendapat strok dan menjadi OKU.

 

Sebenarnya  sebelum pelancaran dua album tahun 1970, Mona Bone Jakon dan Tea For The Tillerman, versi ini memberikan gambaran menarik mengenai asal-usul salah satu lagu yang paling bertahan pada tahun 1970-an.

 

Teaser and the Firecat, LP ketiganya dengan Island Records yang mendorong Cat Stevens menjadi superstar, menghasilkan beberapa hitsnya yang paling tidak dapat dilupakan termasuk Moonshadow, Peace Train dan Morning Has Broken.

 

Pengedaran ini akan merangkumi 41 trek audio yang belum pernah diterbit dan 21 persembahan video langsung pada cakera untuk pertama kalinya, di antara keseluruhan CD dan LP demo studio dan gabungan alternatif.

 

Replika penutup lembut 44 halaman yang menakjubkan dari buku Teaser dan Firecat yang asli, yang ditulis tangan dan digambarkan oleh Yusuf pada tahun 1972. Buku karangan sampul keras 108 halaman, di samping sebilangan besar di 4CD, Blu-Ray, 2 LP dan 7" vynil.

 

Remaster ulang tahun ke-50 album ini diadunkan oleh David Hefti di Abbey Road Studios dan diawasi oleh pengeluar album asli, Paul Samwell-Smith.

 

Memperbaiki album klasik Cat Stevens, salah satu detik menentukan karier artis dan puncak superstar penyanyi/ penulis lagu, yang diterbitkan pada tahun 1970.

 

Tea for the Tillerman telah diperluas menjadi edisi mewah untuk peminat puluhan juta, perlu ada beberapa cara untuk merayakan ulang tahun ke-50 set itu.

 

Cat Stevens mengumpulkan produser Paul Samwell-Smith, yang merupakan pemimpin asalnya, bersama gitaris kedua Alun Davies. Kedua-duanya juga turut serta dalam rancangan The Laughing Apple Stevens 2017, satu lagi pembaharuan beberapa lagu Cat yang lebih tua dan kurang popular.

 

 

cat stevens

 

 

Membayangkan semula semua belasan lagu Tillerman dari lima dekad yang lalu.

 

Secara lirik dan tema, konsep yang ditangani oleh Cat Stevens ketika berusia 22 tahun dengan persekitaran, perpecahan generasi, percintaan dan kerohanian.

 

Menarik sekali apabila mendengar suara Cat Stevens yang berusia 72 tahun yang lebih matang hari ini merenungkan isu-isu yang ditelitinya dari usia yang jauh lebih muda dan kurang matang.

 

Cara dia, dibantu oleh produser Samwell-Smith, memasukkan idea-idea ini ke dalam melodi pop yang mengalir. Bahkan menarik, lagu yang dimainkan oleh kumpulan yang kurang popular.

 

Namun bersimpati dengan menyedari versi artis Inggeris, penyanyi / penulis lagu awal tahun 70-an bernama Laurel Canyon, tetap abadi.

 

Beberapa lagu paling popular seperti Where Do the Children Play?,Hard Headed Woman dan Father and Son suara Cat Stevens hanya sedikit berubah dari versi awal.

 

Yang terakhir ini menukar pandangan pencerita dari anak lelaki yang lebih muda bahawa Cat Stevens ketika pertama kali menulisnya, kepada ayah yang sudah tua, sebenarnya datuk, untuk Cat sekarang.

 

Tidak begitu dengan Wild World, hit utama Amerika untuk pertama kali Cat Stevens yang meletakkannya di peta popular. Cat menambahkan reggae yang agak kaku dengan akordeon dan klarinet tetapi menarik didengar.

 

Bagi generasi muda, Wild World telah dinyanyikan semula oleh kumpulan Mr Big. Klik di sini untuk versi Cat Steven.

 

 

cat stevens

 

 

Untuk membawa sedikit pendekatan yang tidak betul-betul berkesan tetapi Cat sekurang-kurangnya mencuba sesuatu yang berbeza.

 

Dorongan muda yang mendorong Cat Stevens untuk menyanyikan lirik "Saya tidak mahu bekerja keras melakukan apa yang mereka semua katakan," pada "Tapi Saya Mungkin Mati Malam Ini" kini dilembutkan oleh sentuhan orang tua, ditingkatkan oleh rentetan Beatle-esque yang membawa suara lebih meruntun, kurang sedap tetapi unik, juga menambah sekitar 90 saat yang menarik.

 

Tetapi Longer Boats mendorong dengan memulakan seperti yang asli kemudian tiba-tiba beralih ke perkataan yang diucapkan, hampir funky, getaran sekitar separuh jalan. Ini adalah versi yang paling diubah secara radikal tetapi secara anehnya semakin pudar sedikit kerana mulai menarik pendengar.

 

Jauh lebih baik adalah suasana  yang menakutkan Cat Stevens di sekitar On the Road to Find Out, arah yang seharusnya lebih sering Cat ikuti.

 

Lagu judul berdurasi beberapa minit penutupan terasa kehilangan paduan suara. Mengejutkan dan mengasyikkan yang muncul entah dari mana menyanyikan Happy Day yang riuh yang menjadikan versi 1970 begitu menarik.

 

Semuanya menjadikan ini "reimagining" yang merangkumi sampul yang diperbaharui beg campuran. Walaupun begini yang dapat peminat-peminat Cat Stevens hargai yang menyukai Tea For Tillerman.

 

 

cat stevens

 

 

Mungkin tidak menghairankan, yang baru tidak memancarkan keajaiban yang menjadikan Stevens sebagai superstar di seluruh dunia lima dekad yang lalu.

 

Peminat-peminat Cat Stevens yang belum mendengarnya mesti bermula dari situ.

 

Buku Peace Train memaparkan lirik lagu itu, yang menyatakan harapan untuk perdamaian dan kesatuan global. Disertai dengan ilustrasi oleh pengarang terlaris dan ilustrator Peter H. Reynolds.

 

Mengikuti kata-kata yang ditulis oleh  Cat Stevens, yang sekarang juga dikenal sebagai Yusuf, buku ini mengajak para pembaca untuk menaiki Peace Trains ketika sedang mengembara ke seluruh dunia, mengambil penumpang yang suka damai dari semua budaya, bangsa dan identiti.

 

"Saya menulis lirik ini lebih dari lima puluh tahun yang lalu, dan saya tahu kata-kata itu masih benar dan kuat pada hari ini seperti yang berlaku pada tahun 1970-an," kata Cat Stevens.

 

"Sangat luar biasa untuk melihat bagaimana Peter Reynolds membuat kata-kata itu menjadi hidup dengan gaya cemerlang untuk generasi baru dengan ilustrasinya yang menggembirakan."

 

Tambah Reynolds, "Salah satu album pertama saya adalah rakaman Cat Stevens ketika saya masih kecil. Liriknya menggerakkan saya dan memberi inspirasi kepada saya untuk menempa 'rel' saya sendiri untuk membuat buku bergambar yang bermakna untuk semua peringkat usia.

 

Mesej kuat Peace Train lebih penting daripada sebelumnya, dan saya merasa cukup berbangga untuk bekerjasama dengan Yusuf dalam ‘duet’ ini.

 

 

cat stevens

 

 

Begitulah album Yusuf atau Cat Stevens yang mencapai platinum, Teaser and the Firecat yang baru menyambut 50 tahun. Tunggulah pengedaran album ini pada November nanti. – DagangNews.com