Pencahayaan UV-C untuk menyahaktifkan kuman oleh Signify Malaysia | DagangNews Skip to main content

Pencahayaan UV-C untuk menyahaktifkan kuman oleh Signify Malaysia

Signify Malaysia yang dulunya dikenali sebagai Philips Lighting memperkenalkan teknologi UV-C untuk menyahaktifkan virus, bakteria, acuan dan spora dengan berkesan — semuanya dalam masa beberapa minit.
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 16 Ogos - Memastikan rumah anda selamat dan bebas daripada bakteria dan virus semasa wabak boleh mencabar. Tidak semua orang mempunyai masa dan sumber untuk membersihkan persekitaran hidup mereka apabila orang masuk atau keluar rumah.

 

Tetapi bagaimana pula dengan lampu meja yang membasmi kuman permukaan di dalam bilik anda setelah diaktifkan? Sudah tentu cara yang lebih mudah dan tidak membebankan untuk memastikan persekitaran dalaman anda selamat.

 

Penggunaan lampu UV-C adalah alternatif yang lebih baik daripada menyembur sanitiser kimia, yang boleh membahayakan kulit manusia dan alam sekitar, lebih mahal, dan kurang berkesan untuk pembasmian kuman permukaan.

 

Sebagai penyelesaian pembasmian kuman, Signify Malaysia yang dulunya dikenali sebagai Philips Lighting memperkenalkan teknologi UV-C untuk menyahaktifkan virus, bakteria, acuan dan spora dengan berkesan — semuanya dalam masa beberapa minit.

 

"Daripada menghabiskan masa dan sumber untuk membersihkan rumah apabila seseorang keluar atau masuk, cukup aktifkan lampu meja UV-C dan bilik akan dinyahjangkit dengan sewajarnya," kata Fiona Lim, Ketua — Profesional, Signify Malaysia.

 

Pembasmian kuman UV-C adalah berdasarkan spektrum cahaya ultraviolet. Ia adalah proses fizikal, bukannya kimia, sekali gus mengurangkan keperluan untuk membuat, mengendalikan atau menyimpan penyelesaian toksik, berbahaya dan menghakis.

 

Kesan pembasmian kuman berkaitan secara langsung dengan dos UV-C dan tidak meninggalkan sisa kimia, tidak seperti produk pembersih cecair.


 

Fiona Lim
                                                            Fiona Lim

 


“Teknologi UV-C adalah cahaya ultra ungu (UV) adalah sejenis cahaya tidak kelihatan yang mempunyai panjang gelombang 100 hingga 400 nanometers (nm). 

 

“Ia menggunakan satu jalur UV dalam kumpulan C dengan panjang gelombang antara 100-280 nm yang sangat berkesan untuk melupuskan  bakteria dan virus, termasuk virus SARS dan COVID-19,” kata Fiona.

 

Teknologi UV sebagai penyahaktifan bakteria telah wujud selama lebih daripada 40 tahun. 


 

signify

 


Sejak tamat perintah kawalan pergerakan di Malaysia, teknologi ini memang semakin mendapat perhatian pengguna dan syarikat-syarikat tempatan kerana tahap bisnes dan pembinaan semakin meningkat dan dengan itu, risiko kontak rapat. 

 

Bagi kawasan sibuk seperti pejabat, tapak pembinaan dan juga rumah pengguna sendiri, kelebihan menggunakan kaedah ini ialah ia lebih selamat, efektif dan cepat untuk pembasmian kuman, dengan tahap penyahjangkitan yang lebih tinggi berbanding dengan kaedah alternatif.

 

Fiona berkata, satu daripada salah pemahaman terbesar mengenai teknologi UV-C ialah ia mampu mensterilkan permukaan sahaja. 

 

“Produk seperti lampu UVC meja, dinding, siling dan portable air  Signify yang direka untuk membersihkan bilik dan ruang juga membasmi sebarang virus, bakteria dan spora di udara secara serentak,” jelas beliau.


 

signify

 


Lampu UV-C membersihkan udara secara berkesan asalkan sinaran lampu UV-C dapat menerusi ruang tersebut. Maksudnya, objek atau udara yang terkena sinaran lampu UV-C boleh dibersihkan secara efisien.

 

Penggunaan teknologi UV-C boleh dimanfaatkan dengan berbagai cara kerana ia selamat untuk diguna bagi tujuan menyahaktifkan udara dan objek termasuk makanan. 
Ini kerana proses pembasmian kuman dengan lampu UV-C tidak menghasilkan sebarang sisa. Alat UV-C, seperti lampu meja dan portable air UV-C Signify, juga kecil, menjadikannya cekap ruang dan senang untuk diguna, kata Fiona. – DagangNews.com