Permaju Industries, Lembaga Koko Malaysia bekerjasama bangunkan ladang koko pintar di Negeri Sembilan | DagangNews Skip to main content

Permaju Industries, Lembaga Koko Malaysia bekerjasama bangunkan ladang koko pintar di Negeri Sembilan

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 23 Jun - Permaju Industries Berhad (PIB) melalui anak syarikat milik penuhnya, Genbayu Gemilang Sdn. Bhd. menjalinkan kerjasama dengan Lembaga Koko Malaysia (LKM) bagi membangunkan ladang seluas 100 hektar di Mukim Setul, Negeri Sembilan.

 

PIB dalam satu pemakluman kepada Bursa Malaysia berkata, Ladang Bukit Gangis PIB itu akan menempatkan ladang koko pintar tunggal yang pertama dan terbesar di Malaysia yang mematuhi kriteria tadbir urus alam sekitar, sosial dan korporat (ESG) global untuk operasinya.

 

Pemeteraian Memorandum Persefahaman (MoU) antara Pengarah Eksekutif PIB, Tang Boon Koon dan Ketua Pengarah MCB, Dr Ramle Kasin diadakan pada Persidangan Koko Kebangsaan 2022 baru-baru ini di Kota Kinabalu, Sabah.

 

Kedua-dua pihak bersetuju untuk menyokong penubuhan ladang pintar itu dengan cara terbaik bermula dari dengan perkongsian kepakaran teknikal, perundingan, program pembangunan, pelaburan teknologi dan sokongan kewangan.

 

Kerjasama itu adalah untuk tempoh tiga tahun dan mana-mana pihak berhak untuk menamatkannya dengan memberikan notis bertulis dalam tempoh 30 hari daripada tarikh notis diberikan.

 

PIB sebelum ini mempunyai portfolio kayu, sedang bergerak ke arah mencapai matlamat ESG dengan mempelbagaikan kepada pengeluaran hulu koko asal tunggal yang mempunyai jejak alam sekitar yang jauh lebih rendah.

 

"Dengan pemindahan pengetahuan teknikal daripada MCB dan perkongsian sedia ada dengan syarikat Agri Internet kebendaan (IoT) tempatan dan asing, PIB yakin ladang koko pintar bersepadu sepenuhnya pertamanya di negara ini akan berjaya dan akan menjadi rangka tindakan untuk pengembangan PIB pada masa depan," katanya. - DagangNews.com