Petronas Chemicals ambil alih Perstorp bernilai RM10.5 bilion | DagangNews Skip to main content

Petronas Chemicals ambil alih Perstorp bernilai RM10.5 bilion

Kilang kimia khusus Perstorp di Stenungsund, Sweden

KUALA LUMPUR 17 Mei - Petronas Chemicals Group Bhd (PetChem) mengambil alih keseluruhan pegangan dalam Perstorp Holding AB, sebuah syarikat kimia global berpangkalan di Sweden, dengan harga RM10.5 bilion.

 

PetChem menandatangani perjanjian pembelian saham (SPA) dengan Financière Forêt S.à.r.l, sebuah syarikat di bawah PAI Partners, sebuah firma ekuiti persendirian Eropah, pada 14 Mei lalu.

 

Penyelesaian pengambilalihan adalah tertakluk kepada peraturan yang berkaitan dan kelulusan pemegang saham.

 

Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif PetChem Mohd Yusri Mohamed Yusof berkata pengambilalihan itu menandakan penciptaan portfolio bahan kimia khusus yang penting, sambil meningkatkan pendapatan keseluruhan syarikat.

 

"Pemerolehan mercu tanda ini merupakan peristiwa penting bagi PetChem dalam mewujudkan platform utama untuk mempelbagaikan ke dalam industri kimia khusus.

 

"Ia juga akan membantu syarikat menangkap peluang pertumbuhan baharu, sambil membolehkan kami membuktikan perniagaan kami pada masa hadapan terhadap kitaran dan turun naik pasaran," katanya.

 

Menurut Yusri, Perstorp adalah strategik yang sesuai untuk PetChem dan membolehkannya mengambil bahagian dalam pasaran akhir yang menarik.

 

Beliau berkata pengambilalihan itu juga akan menyediakan PetChem dengan bakat kritikal, pengetahuan, platform teknologi dan saluran pelanggan yang terbukti untuk menangani keperluan mendesak pasaran bagi penyelesaian yang lebih mampan.


 

Mohd Yusri Mohamed Yusof
Mohd Yusri Mohamed Yusof

 

 

"Kami mendapati Perstorp menarik, dengan rangkaian produk mereka yang luas, pangkalan pelanggan yang mantap serta peneraju pasaran mereka dalam bahan kimia terpilih, yang merupakan pelengkap kepada PetChem.

 

"Perstorp akan menambah sehingga 2.3 juta tan setahun kepada kapasiti pengeluaran PetChem dan menyumbang kira-kira 28 peratus hasil tambahan kepada syarikat serta menyokong matlamat jangka sederhana kami untuk mewujudkan 30 peratus hasil yang dijana daripada perniagaan bukan tradisional menjelang 2030, " katanya.

 

Sementara itu, presiden dan ketua pegawai eksekutif Perstorp Jan Secher berkata syarikat itu melihat persamaan yang kukuh dalam nilai dan keutamaan untuk membawa perniagaan masing-masing ke hadapan dengan PetChem.

 

"Dengan memanfaatkan jenama global Petronas yang kukuh dan kekuatan PetChem sebagai peneraju industri dan pasaran yang bereputasi di rantau Asia Pasifik, kami yakin Perstorp boleh terus berkembang ke fasa pertumbuhan seterusnya," kata Secher.

 

Perstorp mempunyai strategi kemampanan peneraju industri dan terkenal dengan produk dan penyelesaian pro-alam sekitar, yang digunakan oleh dan diperlukan untuk transformasi mampan bagi banyak industri dan produk akhir.

 

Melalui strategi ini, Perstorp telah membangunkan beberapa penyelesaian seperti pengeluaran metanol mampan yang mengubah permainan daripada karbon dioksida, aliran sisa, biogas dan hidrogen hijau di tapak Stenungsund, Sweden untuk menggantikan sebahagian besar bahan mentah metanol berasaskan fosil menjelang 2026. - DagangNews.com