Pinjaman pembelian hartanah turun kali pertama selepas 7 bulan - MIDF Research | DagangNews Skip to main content

Pinjaman pembelian hartanah turun kali pertama selepas 7 bulan - MIDF Research

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 2 Jun - Pinjaman pembelian hartanah pada April 2022 mencatatkan penurunan buat kali pertama dalam tempoh tujuh bulan. 

 

MIDF Research berkata, berdasarkan kepada data Bank Negara MAlaysia (BNM), jumlah pinjaman untuk pembelian hartanah menurun kepada RM43.3 bilion selepas mencatatkan peningkatan berturut-turut sejak bermula Oktober 2021 hingga Mac 2022.

 

"Secara kumulatif, jumlah pinjaman yang dimohon untuk pembelian hartanah meningkat sedikit kepada RM151.6 bilion pada 4M2022, menunjukkan sedikit minat belian yang lebih kukuh ke atas hartanah berikutan pembukaan semula ekonomi.

 

"Jumlah pinjaman yang diluluskan untuk pembelian hartanah meningkat kepada RM16.7 bilion pada April 2022 walaupun pinjaman lebih rendah permohonan terutamanya disebabkan peratusan yang lebih tinggi daripada jumlah pinjaman yang diluluskan jumlah pinjaman yang dimohon sebanyak 38.5% pada April 2022 berbanding 34% pada April 2021. 

 

"Secara kumulatif, 4M2022 jumlah pinjaman yang diluluskan meningkat kepada RM59.3 bilion, menandakan prospek jualan hartanah baharu yang lebih baik untuk pemaju hartanah pada 2022 dan menjangkakan prospek jualan hartanah meningkat sedikit 2022 sebagai Kempen Pemilikan Rumah berakhir," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Firma itu berkata, pendapatan syarikat hartanah di bawah liputan mereka menunjukkan pendapatan bercampur bagi 1QCY22 dengan IOI Properties, Kumpulan Sunway Berhad, UEM Sunrise dan Mah Sing melaporkan pendapatan yang sejajar manakala S P Setia dan UOA Development melaporkan pendapatan yang meleset dari jangkaan.

 

"Jualan hartanah baharu di 1QCY22 kebanyakannya selaras dengan pengurusan sasaran jualan kerana jualan hartanah baharu disokong oleh pemulihan ekonomi.

 

"Kami menjangkakan pendapatan hartanah akan melemah pada masa akan datang kerana kos jualan yang lebih tinggi akibat peningkatan kos bahan mentah," katanya.

 

Firma itu menjangkakan pemaju hartanah akan mencapai sasaran mereka untuk jualan projek baharu bagi 2022 dan melihat margin keuntungan untuk projek baharu adalah lebih baik.

 

Firma itu juga kekal dengan saranan 'neutral' untuk segmen hartanah kerana tiada sebarang pemangkin untuk memacu sektor itu.

 

"Bagaimanapun, kami menetapkan sasaran 'beli' untuk Mah Sing (harga sasaran (TP) RM0.74), IOI Properties (TP RM1.29) selepas kedua-dua syarikat itu mencatatkan pendapatan positif pada 1QFY22," katanya. - DagangNews.com