PKP dilonggarkan, terokailah Taman Negeri Rompin | DagangNews Skip to main content

PKP dilonggarkan, terokailah Taman Negeri Rompin

JAMBATAN bagi menyeberangi sungai di Taman Negeri Rompin. Gambar libur.com.my

 

 

Oleh MOHD FUDZAIL MOHD NOR
Kolumnis DagangNews.com

 

 

SAYA berasal dari Kuala Rompin namun sudah meninggalkan kampung halaman. Rompin mempunyai pulau Tioman yang indah dan satu lagi, Taman Negeri Rompin. Saya sudah lama tidak pulang kerana PKP dan kebetulan strok yang menyebabkan OKU.

 

Selain Pulau Tioman di Rompin, baru-baru ini Taman Negeri Rompin (TNR) menerima kehadiran 14,860 pelancong tempatan selepas dibuka sepenuhnya, September lalu dan ditutup semula akibat PKP. Saya pernah ke TNR pada masa dahulu yang dikenali Taman Negeri Endau-Rompin.

 

TNR boleh diakses dengan kereta dan terletak kira-kira 30 minit dari Kuala Rompin dan 1 jam dari Mersing. Persimpangan  ke TNR terletak di Kampung Selendang. Dari Kuala Lumpur melalui Selendang.

 

Akses kenderaan tersedia sepanjang jalan melalui jalan tol ke Kem Pangkalan Kinchin. Walau bagaimanapun, kenderaan yang panjang dan berat harus berhati-hati ketika melakukan perjalanan ke TNR kerana jalan yang sempit dan kecerunan curam.

 

Hutan ini telah diwartakan oleh kerajaan  Pahang sebagai Hutan Simpan Kekal, di bawah kelas fungsi Taman Hutan Negeri pada tahun 2000. Meliputi kawasan seluas 31,797 hektar, hutan lindung ini dikelola secara lestari oleh Jabatan Perhutanan Pahang.

 

TNR adalah kawasan hutan yang diberkati dengan ciri-ciri flora dan fauna, geologi dan sejarah yang menarik. Ia mempunyai keindahan semula jadi yang unik dan hutan asli yang sukar dijumpai di tempat lain.

 

Antara sumber semula jadi yang ada di TNR termasuk 253 spesies burung yang tercatat bersama dengan 83 spesies mamalia termasuk kelawar, 14 spesies ular, 9 biawak dan 3 kura-kura. Selain itu, hutan ini juga terkenal dengan tarikan pelancongan seperti air terjun Seri Mahkota, Puncak Guntung Keriong yang merupakan kawasan dataran tinggi yang menarik, Padang Tujuh dengan keanekaragaman  flora endemiknya serta sungai jernih Ulu Kemapan dan Sungai Kinchin.

 

Hutan hujan di TNR mungkin paling baik dicirikan oleh formasi pokok-pokok tropika tanah rendah yang kaya dengan biologi, yang umumnya mendominasi di bawah 300m.

 

Berbagai catatan mengenai TNR, bagaimanapun, juga memperhatikan formasi hutan bukit edafik. Khususnya hutan palma yang menakjubkan yang menyelimuti lereng bukit Gunung Janing, Gunung Barat dan Gunung Tujuh. Telapak tangan kipas adalah Livistona endauensis, spesies endemik di TNR dan sekitarnya.

 

 

rompin
ADA pasir putih di tebing sungar di Taman Negara Rompin. - Gambar Facebook Lop Endau Rompin

 

 

Untuk memperingati penemuan spesies unik ini, bentuk daun palma digunakan sebagai ikon ke TNR.

 

Bagi mereka yang menyukai kepelbagaian flora dan fauna dan keunikan habitatnya, TNR adalah tempat yang istimewa kerana beberapa faktor:

  1.  Kepelbagaian flora dengan kepentingan pemuliharaan pelbagai spesies terdapat di sini
  2.  Penduduk spesies endemik Livistona endauensis (Endau Serdang)
  3.  Ekologi penting untuk mengekalkan pelbagai spesies payung
  4.  Kaya dan pelbagai dalam komuniti burung dan tempat tinggal beberapa burung yang paling indah di Malaysia.

 

Endau-Rompin adalah salah satu kompleks hutan terbesar di Semenanjung Malaysia. Berdasarkan catatan penemuan spesies hidupan liar dari sekumpulan besar mamalia yang sebelumnya direkodkan di kompleks tersebut adalah harimau, gajah dan tapir.

 

Menurut Jabatan Hidupan Liar, kawasan ini juga mencatat spesies Badak Sumatera. Sementara spesies mamalia yang lain termasuk Babi Liar dan Rusa Sambar.

 

Kawasan Endau-Rompin telah ditetapkan oleh Bird Life International sebagai memenuhi syarat untuk status Kawasan Burung Penting kerana kedudukannya yang penting di Rangkaian Laman Flyway Asia-Australia.

 

Sebanyak 253 spesies burung telah direkodkan di TNR, walaupun ada fauna burung di hutan palma terbuka yang unik.

 

Ini adalah laman burung yang paling penting di selatan semenanjung untuk perhimpunan terhad bioma terutamanya hutan dataran rendah Sunda. Seratus dua puluh satu spesies bergantung pada habitat, di mana 6 spesies terancam di seluruh dunia dan 60 hampir terancam.

 

Spesies lain yang hampir diancam termasuk Ichthyophaga humilis (Lesser Fish-eagle) dan Buceros bicornis (Great Hornbill).

 

 

rompin
Burung Pekaka Riang Ria atau lacedo pulchella turut ditemukan di Taman Negara Rompin.

 

 

Banyak menakjubkan yang tersembunyi di kawasan selatan, hutan hujan tropika yang mempesona dengan harta karunnya sendiri.

 

TNR adalah tempat yang sempurna untuk melarikan diri dari alam dan kesibukan dunia. TNR menyimpan rahsia berharga untuk berkembang pesat, menunggu untuk dijumpai oleh pengembara yang gemar.

 

TNR adalah sebahagian dari hutan simpan Endau-Rompin yang merangkumi Pahang dan Johor di mana bahagian lain adalah Taman Negara Endau Rompin (Johor) dan diuruskan oleh Johor National Park Corporation.

 

TNR adalah satu-satunya taman negeri di Pahang yang juga merupakan taman kedua terbesar di negeri ini setelah Taman Negara Gunung Tahan. Taman Negara adalah taman nasional terbesar di Malaysia dan merangkumi negeri Kelantan dan Terengganu. TNR dan Taman Negara terletak di hutan hujan tropika yang dalam di mana  menjadikan pengunjung terpikat dengan keindahan alamnya.

 

 

seri mahkota
BERSIAP untuk mandi-manda di Air Terjun Seri Mahkota. - Gambar Rompinpark.my

 

Air terjun Seri Mahkota adalah air terjun setinggi 50 meter yang terletak dalam jarak yang mudah dari pintu masuk depan TNR. Ini adalah pemandangan semula jadi yang dapat dilihat oleh semua pencinta air terjun dan menarik pengunjung dari jauh. Kunjungan ke air terjun tidak lengkap tanpa berenang di kolam cetek semula jadi di dasar air terjun.

 

Hutan kesihatan dan padang Taman Negara mungkin yang paling khas dan mudah dikenali dari semua formasi hutan di TNR kerana strukturnya yang jauh lebih pendek dan jarang, serta banyaknya tanaman periuk karnivor menarik Nepenthes dan tanaman semut.

 

Pengunjung mesti mendapatkan izin tambahan dengan bayaran yang perlu dibayar dari Jabatan Perhutanan Negeri Pahang. Permit boleh dipohon di Pejabat Hutan Daerah Rompin.

 

 

rompin
AKTIVITI berkayak juga terdapat di Taman Negara Rompin.

 

 

Selain itu, TNR mempunyai Pusat Penemuan Hutan Hujan (Rainforest Discovery Centre) untuk mengetahui keajaiban TNR dan banyaknya flora dan fauna.

 

Nikmati pemandangan sungai Kinchin yang indah semasa melintasi jambatan kanopi 80m dan naik 15m ke menara pengawal.

 

Kemudahan di Kem Pangkalan Kinchin baru-baru ini diperbaharui dan ini termasuk Pusat Pemulihan Hutan Hujan Kinchin, Kafetaria, Dewan Serbaguna, Jalan Kanopi, Menara Pengawal dan Perkhemahan.

 

Saya tidak sabar untuk ke TNR yang akan dibuka semula tidak lama lagi sebaik selepas PKP. – DagangNews.com