Plus Xnergy labur hampir RM2 juta pasang tenaga solar di kilang teh BOH | DagangNews Skip to main content

Plus Xnergy labur hampir RM2 juta pasang tenaga solar di kilang teh BOH

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 29 Sept - Plus Xnergy telah menggunakan penyelesaian solar bernilai hampir RM2 juta untuk penanam teh terkenal dunia, BOH Plantations Sdn. Bhd. di kemudahan fasilitinya di Bukit Cheeding, Selangor dan Cameron Highlands, Pahang.

 

Pada April 2021, Plus Xnergy memulakan pemasangan Fasa 1 dengan menghidupkan kilang BOH di Selangor, manakala Fasa 2 terdiri daripada melengkapkan kilang tehnya di Cameron Highlands yang disasarkan siap menjelang Disember 2022.

 

Dengan warisan lebih 90 tahun, BOH komited untuk menjadi penanam teh dan pengeluar teh yang mampan sepenuhnya dalam masa terdekat. Mereka juga merupakan antara beberapa syarikat di dunia yang mengembangkan, memproses, membungkus dan memasarkan jenama teh asli tanah tinggi mereka sendiri.

 

Pasaran teh global dianggarkan mencecah hampir AS$30.3 bilion menjelang 2027, dan telah menunjukkan potensi pertumbuhan kadar pertumbuhan tahunan dikompaun (CAGR) 5.6% dari 2022 hingga 2027. 

 

Pada masa ini, ia mewakili minuman yang paling banyak digunakan di dunia selepas air. Selepas pandemik, industri teh juga telah mendapat daya tarikan dengan keutamaan untuk minuman sihat semulajadi, meningkatkan permintaan untuk teh kerana ia sangat dicari untuk faedah antioksidan semulajadi.

 

Ketua Pegawai Eksekutif BOH, Jason Foo berkata, hanya dengan persekitaran yang betul, pihaknya boleh menghasilkan minuman yang sempurna, kerana kemampanan adalah bahagian penting dalam perniagaan Teh BOH dengan tumpuan untuk mematuhi amalan alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG).

 

Beliau berkata, mereka memilih Plus Xnergy kerana mereka mempunyai pengalaman dan kepakaran teknikal yang betul untuk menyokong dalam perjalanan kami untuk menjadi penanam teh dan pengeluar teh yang mampan dalam masa terdekat. 

 

 

boh
Jason Foo

 

 

"Melabur ke dalam tenaga boleh diperbaharui adalah langkah seterusnya yang semulajadi bagi kami, memandangkan komitmen kami untuk menyumbang secara proaktif ke arah impak positif kepada alam sekitar.

 

“Kami amat berpuas hati dengan penjimatan elektrik sebanyak 33% serta-merta daripada pemasangan Fasa 1 kami di Bukit Cheeding, Selangor. Sebaik sahaja kedua-dua kemudahan kami dikuasakan, dan dalam tempoh 25 tahun, impak alam sekitar yang positif boleh diterjemahkan kepada kira-kira 500,000 pokok yang ditanam dan 11,000 tan dalam pelepasan karbon dielakkan,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.


 
Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan dan Pengasas Bersama Plus Xnergy, Ko Chuan Zhen pula berkata, ia adalah satu lonjakan besar untuk industri teh, terutamanya yang sinonim dan saling berkaitan dengan warisan dan sejarah di Malaysia. 

 

 

plusx
Ko Chuan Zhen

 

 

“Sebagai inovator penyelesaian alam sekitar, Plus Xnergy bekerjasama dengan perniagaan dalam matlamat mampan mereka. Menawarkan penyelesaian tenaga bersih meninggalkan kesan positif kepada alam sekitar, dan juga membantu perniagaan untuk beroperasi dengan lebih cekap dan bertanggungjawab. 

 

"Kami menumpukan usaha kami untuk menjangkau seberapa banyak syarikat multinasional dengan komitmen mereka untuk sejajar dengan komuniti global RE100,” katanya. - DagangNews.com