PM naikkan semula elaun nelayan kepada RM300 | DagangNews Skip to main content

PM naikkan semula elaun nelayan kepada RM300

BEAUFORT 17 Sept. - Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini mengumumkan Elaun Sara Hidup Nelayan (ESHN) kembali diberikan pada kadar RM300 sebulan daripada RM250. 

Katanya, jumlah elaun yang dipotong sebelum ini adalah pada pentadbiran Pakatan Harapan (PH).

“Saya ingin ingatkan, sewaktu Pakatan Harapan (PH) mentadbir negara, Warisan adalah sebahagian daripada PH.

"Di waktu itu, elaun sara hidup nelayan dipotong dari RM300 kepada RM250,” katanya ketika berucap pada pelancaran Skim Subsidi Baja dan Racun Padi Bukit Huma, di Dataran Bagandang, Sabah, menurut laporan Bernama.

Turut hadir, Menteri Pertanian dan Industri Makanan, Datuk Seri Dr. Ronald Kiandee, Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Makanan, Datuk Seri Ahmad Hamzah dan Datuk Che Abdullah Mat Nawi, Ahli Parlimen Beaufort, Datuk Azizah Mohd Dun dan bekas Ketua Menteri Sabah, Tan Sri Musa Aman.

Pada tahun lalu, elaun sara hidup nelayan yang diberikan berjumlah RM200 dan kemudiannya dinaikkan kepada RM250.

Sementara itu, Skim Subsidi Baja dan Racun Padi Bukit Huma membabitkan bantuan geran, elaun, skim ternakan, dan zakat kepada golongan peladang, penternak dan nelayan yang layak. 

Ia antara lain membantu meningkatkan taraf kehidupan mereka. 

Skim berkenaan membabitkan agensi seperti Pertubuhan Peladang Kebangsaan (NAFAS), Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM), Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) dan Agrobank. - DagangNews.com