PNB perkenal khidmat nasihat kewangan profesional kepada rakyat biasa | DagangNews Skip to main content

PNB perkenal khidmat nasihat kewangan profesional kepada rakyat biasa

Menara Merdeka 118 mengikut jadual untuk disiapkan tahun ini.

KUALA LUMPUR 1 Julai - Permodalan Nasional Bhd (PNB) akan memulakan gelombang tawaran seterusnya dengan mendemokrasikan akses kepada nasihat kewangan profesional dan perancangan untuk rakyat biasa pada kemasukan asas yang rendah.

 

Presiden dan ketua eksekutif kumpulan Ahmad Zulqarnain Onn berkata, alat akan disediakan untuk membantu pelbagai jenis pelabur dan inklusif untuk semua rakyat Malaysia melalui pelbagai titik sentuh, dengan matlamat utama untuk mempunyai proses nasihat yang berkisar tentang memupuk hubungan yang lebih holistik dengan pelabur.

 

"Sepanjang sejarah lebih 40 tahun kami, kami telah mendemokrasikan pelaburan domestik dengan memperkenalkan produk kepada rakyat Malaysia dari semua lapisan masyarakat, dengan pelaburan permulaan minimum RM10 dan pelaburan tambahan RM1," katanya dalam Laporan Tahunan PNB 2021 yang dikeluarkan hari ini, Bernama melaporkan.

 

Oleh itu, beliau menyatakan bahawa falsafah yang sama akan digunakan dalam nasihat dan perancangan kewangan untuk semua rakyat Malaysia, dengan kepercayaan bahawa setiap individu berhak mendapat gabungan yang betul antara aset dan portfolio pelaburan.

 

"Kami akan terus memperkukuh dan mempelbagaikan portfolio kami secara bijak. Ini akan disokong oleh penentukuran semula portfolio kami, disokong melalui perkongsian dengan beberapa pengurus dana yang lebih terkemuka," katanya.

 

Ahmad Zulqarnain berkata matlamat PNB adalah untuk mengembangkan aset di bawah pengurusan, menyasarkan pertumbuhan sekitar empat hingga lima peratus setahun.

 

"Strategi jangka pertengahan hingga jangka panjang kami melihat untuk meluaskan portfolio kami dan meneruskan usaha kepelbagaian untuk membina portfolio yang berdaya tahan, sepanjang cuaca yang mampu menentang dan menurunkan risiko portfolio serta menjana pulangan yang mampan kepada pemegang unit kami," katanya.

 

 

Ahmad Zulqarnain Onn
                                                                              Ahmad Zulqarnain Onn




Selain itu, beliau berkata peralihan PNB ke arah agenda alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG) memberikan peluang besar kepada pengurus dana terbesar negara, memandangkan potensi peningkatan syarikat yang akan dinilai secara positif oleh pasaran apabila mereka meningkatkan metrik mereka. dalam pemarkahan ESG.

 

PNB juga berhasrat untuk melaksana lebih lagi ESG secara lebih sistematik dalam proses pelaburan, membolehkan dana berada pada kedudukan yang lebih baik untuk merebut peluang baharu dan memaksimumkan faedah kepelbagaian ke arah mencapai keseimbangan pulangan risiko yang optimum.

 

Sementara itu, mengenai kemajuan Merdeka 118, pengerusi kumpulan Tun Arifin Zakaria berkata kemajuan keseluruhan pembinaan menara itu mencapai 90 peratus setakat April 2022, dengan menara itu berada di landasan yang disasarkan untuk siap pada suku empat 2022.

 

"Memandangkan terdapat banyak komponen dalam Merdeka 118, kami menjangkakan pulangan mampan jangka panjang daripada keseluruhan pembangunan dan menjangkakan realisasi pelaburan dalam tempoh 10 hingga 15 tahun," katanya. - DagangNews.com