PNS kini dinamakan Pernas, perkukuh kedudukan jadi peneraju industri francais | DagangNews Skip to main content

PNS kini dinamakan Pernas, perkukuh kedudukan jadi peneraju industri francais


KUALA LUMPUR 21 Jun – Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (MEDAC) optimis penjemaan semula Perbadanan Nasional Berhad, yang melibatkan pertukaran akronim dan logo dari PNS kepada Pernas, dapat memperkukuhkan lagi kedudukan agensi itu sebagai peneraju pertumbuhan industri francais di Malaysia.

 

Ia merupakan salah satu strategi untuk memberi gambaran yang lebih jelas kepada masyarakat mengenai peranan Pernas dalam industri francais, seterusnya turut menangani isu kekeliruan jenama yang terdahulu dengan organisasi-organisasi kerajaan yang lain. 

 

Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Dato Sri Dr. Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata, industri francais  merupakan salah satu  sektor utama selain dari koperasi dan usahawan  PKS yang memberi impak penting dan  menyumbang kepada pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).  

 

 

wan junaidi tuanku jaafar
Dato Sri Dr. Wan Junaidi Tuanku Jaafar

 

 

Selain perniagaan francais kata beliau, Pernas juga membangunkan usahawan PKS ke arah francais mampu milik agar lebih ramai bakal usahawan dapat menceburi bidang perniagaan francais.

 

“Perniagaan francais dilihat sebagai model perniagaan pilihan usahawan memandangkan perniagaan francais ini mempunyai sistem perniagaan yang mudah diikuti dan berkesan dalam membangunkan usahawan tempatan. 

 

“Saya amat yakin, ia dapat  mencapai  sasaran  MEDAC melahirkan 100 orang jutawan setahun dalam kalangan PKS,” katanya semasa mengumumkan pertukaran akronim dan logo dari PNS kepada Pernas hari ini.

Pernas

Industri francais berkembang pada tahap yang membanggakan dengan peningkatan nilai jualan tahunan sebanyak 17.3% iaitu RM13.3 bilion berbanding RM11 bilion pada tahun 2019. 

 

Sehingga kini, sebanyak 1,077 syarikat francais berdaftar di mana daripada jumlah tersebut, sebanyak 68 syarikat francais tempatan berjaya menembusi pasaran antarabangsa dan berada di 70 buah negara.

 

Manakala, Datuk Zakaria Mohd Edris, Pengerusi Pernas menyatakan sejak tahun 2004 sehingga kini, Pernas telah mengeluarkan pembiayaan hampir RM1.3 bilion kepada lebih dari 5,500 usahawan dan mewujudkan lebih 34,000 peluang pekerjaan.

 

Datuk Zakaria Mohd Edris, Pengerusi Pernas
Datuk Zakaria Mohd Edris, Pengerusi Pernas

 

“Selaras dengan penjenamaan semula ini, Pernas akan terus agresif membangunkan lebih banyak jenama francais tempatan termasuklah melancarkan dua projek terbaharunya iaitu Projek Xcelerator dan Projek  ‘Be Your Own Boss (BYOB)’ pada awal tahun dengan sasaran melahirkan lima usahawan francais tempatan dan 1,000 francaisi,” tambahnya lagi.

 

Pernas dan agensi-agensi di bawah MEDAC akan bergerak seiring mendokong hasrat MEDAC menjadikan keusahawanan dan koperasi sebagai agenda utama ke arah mewujudkan ekosistem keusahawanan yang kondusif dan inklusif.

 

Penjenamaan semula Perbadanan Nasional Berhad memperkenalkan logo dan warna baharu yang lebih moden dan  segar  yang melambangkan sokongan yang diberikan Pernas melalui usaha memperkasakan usahawan. - DagangNews.com