Realiti Krisis yang Tidak Dapat Dielakkan | DagangNews Skip to main content

Realiti Krisis yang Tidak Dapat Dielakkan

Oleh NORDIN ABDULLAH

KITA hidup dalam zaman krisis. Di tengah-tengah apa krisis sekali pun adalah ancaman perubahan pantas.

 

Berubah terlalu mendalam atau terlalu luas sehingga mekanisme menampan bagi individu, syarikat atau kerajaan tidak dapat kekal berdaya tahan.

 

Peralihan paradigma yang tidak diingini, seperti pepatah `labah-labah menangkap pembuat keputusan yang tidak bersedia dalam keadaan terjerat'.

 

 

Wasiyyah
NORDIN ABDULLAH

 

Namun, krisis telah menjadi strategi perniagaan yang maju, strategi kesinambungan hidup politik, strategi ketenteraan yang licik. Ini bermakna segala-galanya boleh dan akhirnya akan dijadikan senjata untuk mencapai objektif strategik.

 

Tiada tempat yang lebih ketara daripada komponen samar-samar di dalam rantaian nilai yang kritikal.

 

Malaysia telah melihat beberapa contoh utama sejak kebelakangan ini – minyak sawit, industri sarung tangan dan, setakat beberapa hari lalu, sektor semikonduktor menerima tekanan luar kerana kepentingan kritikalnya dalam teknologi pertahanan.

 

Konflik geopolitik Rusia-Ukraine telah menyebabkan banyak negara mengumumkan sekatan terhadap Rusia. Sekatan tersebut telah meningkat apabila konflik berterusan; Kesatuan Eropah sahaja telah mengumumkan lima pakej berbeza sejak 23 Februari 2022, dengan pakej keenam dijangka tidak lama lagi.

 

Belum lagi sekatan balas Rusia dan kawalan eksport. Potensi gangguan tidak pernah lebih tinggi berbanding sekarang.

 

Ketika pemimpin politik menggerakkan percaturan, sebenarnya sektor korporat dan, seterusnya, tenaga kerja yang serta-merta terjejas.

 

Soalan sebenar bagi seorang CEO yang mengeksport, secara langsung atau tidak langsung, ke negara yang dikenakan sekatan ialah: adakah organisasi itu mempunyai kepakaran dalaman untuk memahami selok-belok sekatan ini?


 

fudzail

 


Seperti T-72, ia adalah sasaran yang bergerak. Pada peringkat manusia, realiti semasa diselang-seli oleh tahap tekanan yang tidak pernah berlaku sebelum ini di peringkat individu, keluarga dan komuniti.

 

Dalam sesetengah kes, ini meresap ke seluruh negara atau rantau. Tinjauan baru-baru ini oleh Korn Ferry menyatakan hampir dua pertiga daripada profesional di tempat kerja mengalami tahap tekanan yang lebih tinggi daripada lima tahun lalu.

 

Mekanisme lawan atau tinggalkan saja, sentiasa difikirkan. Masa yang diambil untuk memikirkan tindakan terbaik sering dikorbankan kerana keputusan hari yang sama dibuat dalam kabut perang, ketika media mencari komen dalam kitaran berita 24 jam.

 

Keperluan untuk perisikan perniagaan dan politik serta pemahaman kawal selia dengan cepat menumpu dalam matriks ancaman yang tidak diketahui sebelum ini, sekali gus meletakkan premium pada kepakaran dalaman atau luaran.

 

Apakah kemewahan baru untuk pembuat keputusan? Bukan kereta, jam tangan atau beg tangan - ini adalah opiat kesihatan mental yang terbaik? Ketenangan fikiran dan masa mengatasi pergolakan bersenjatakan data yang betul dan ahli pasukan dengan pengalaman yang diperlukan untuk membuat keputusan terbaik adalah perkara yang diperlukan. Dalam "Zaman Krisis", kepala Ketua Pegawai Eksekutif berada di `papan pemenggal kepala' sejak hari pertama.


 

volatiliti

 

Bahaya yang jelas apabila gagal memperuntukkan sumber kepada pembinaan kapasiti sumber manusia ditambah pula dengan pelaksanaan sistem fizikal dan digital yang berdaya tahan krisis.

 

Bayangkan bedah siasat terhadap sesuatu krisis. Ingatlah bahawa ada ahli lembaga yang dipersenjatai dengan kuasa pemotong. Permulaan akhir itu adalah persoalan, mengapa organisasi tidak cukup bersedia?

 

Untuk negara-negara bersaing, mereka kini mesti menyediakan ekosistem yang benar-benar berdaya tahan untuk perniagaan beroperasi.

 

Laluan kritikal menuju kejayaan terletak pada keupayaannya membina kubu yang dindingnya dibina di atas asas penjagaan alam sekitar, yang kubunya menjangkau ke langit melalui amalan terbaik yang mampan dan dipenuhi dengan tadbir urus yang baik.

 

Dalam "Zaman Krisis", ESG adalah perkara yang akan menyediakan titik permulaan untuk daya tahan.

 

Apakah rantaian nilai kritikal yang anda kini berada dan adakah anda sasaran seterusnya dalam pandangan objektif strategik orang lain? Ingat, semuanya boleh dijadikan senjata. - DagangNews.com

 
Nordin Abdullah adalah Pengerusi Pengasas Forum Perniagaan Global Malaysia