RHB memulakan liputan terhadap Dayang Enterprise, harga sasaran RM1.53 | DagangNews Skip to main content

RHB memulakan liputan terhadap Dayang Enterprise, harga sasaran RM1.53

KUALA LUMPUR 23 Sept - RHB Small Cap Asean Research memulakan liputan ke atas Dayang Enterprise Holdings Bhd pada RM1.14 dengan penarafan “Beli” dan harga sasaran RM1.53 berdasarkan 14x FY23F P/E, atau +1SD daripadanya Purata 5 tahun (diskaun ESG 2%), kenaikan 34%.

 

Firma penyelidikan itu berkata sebagai syarikat penyelenggaraan huluan yang berpengalaman, Dayang bersedia untuk mendapat manfaat daripada kitaran pembaharuan kontrak 5 tahun bermula tahun depan.

 

“Walaupun kami menjangkakan pertumbuhan pendapatan sebanyak 18-107% pada FY22-24F, diterajui oleh penyambungan & pentauliahan (HUC) yang lebih kukuh dan pesanan kerja penyelenggaraan, pembinaan dan pengubahsuaian (MCM), potensi kejayaan meraih projek Safina boleh memacu peremajaan armada, disokong oleh kunci kira-kira yang kukuh,” katanya.

 

RHB berkata margin keseluruhan prestasi Dayang boleh bertambah baik pada 2022-2024 berdasarkan persekitaran operasi yang lebih baik (potensi semakan kadar dan penggunaan kapal yang lebih tinggi) dan kelonggaran keperluan kuarantin dan SOP.

 

“Perhatikan bahawa GPM (bekas kerosakan) Dayang berada pada 12% pada 2021, dan boleh kembali kepada FY20 32% tahun ini. Kami percaya ia akan mengambil masa untuk marginnya kembali ke tahap pra-pandemi 40-47% (2018-2019), terutamanya apabila syarikat menghadapi tekanan yang semakin meningkat dalam kos logistik dan peralatan.

 

“Dengan purata umur armada 12 tahun, Dayang sedang mencari untuk memulakan program pembaharuan armada tahun ini.

 

“Ia mengambil bahagian dalam projek Safina Petronas, melibatkan 16 kontrak piagam bina baru OSV.

 

“Kami percaya ia mempunyai peluang yang baik untuk memenangi projek itu, dan mampu mengembangkan armadanya dengan sekurang-kurangnya 2-4 kapal, kerana gearan bersihnya berada pada 0.08x pada 4Q21.

 

Risiko kelemahan: Perintah kerja yang lebih rendah, harga minyak yang lebih lembut – yang boleh mengehadkan perbelanjaan pelanggan – dan kos operasi yang lebih tinggi,” katanya. - DagangNews.com