Sah jadi warga kerja The Palm, nombor staf 0022 | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 2 December 2021

SAH JADI WARGA KERJA THE PALM, NOMBOR STAF 0022

 

 

 

SAYA dipanggil oleh Saeed Ahmad Saeed untuk temuduga mengikut tawaran rasmi. Saya staf baru bernombor 0022, iaitu pekerja yang ke-22 orang di Pulau Palma. Belum ramai lagi dan pejabat terletak di Emirates Towers, bangunan tertinggi waktu itu.

 

Temuduga hanya sekejap dan saya terus masuk kerja dengan rasmi tanpa surat kerana memerlukan ibu pejabat Dubai World mengeluarkan. Saya tidak kisah asalkan dari CEO yang mesti faham kedudukan.

 

Saya duduk di sebuah meja dan kerusi kawasan terbuka kerana semua orang kecuali CEO duduk di dalam bilik. Pejabat agak tinggi dengan cermin terbuka dan dapat melihat kota Dubai sepenuhnya. 

 

Saya diarahkan untuk mengkaji pelan perancangan telekomunikasi sepenuhnya pada waktu itu dengan Etisalat yang saya baru berhenti kerja untuk memecahkan monopoli Etisalat di UAE.

 

Para eksekutif Etisalat terus saya panggil untuk berbincang tetapi oleh kerana pejabat Pulau Palma kecil, terpaksa bertandang ke pejabat Etisalat dalam masa terdekat.

 

Itu hari pertama di Pulau Palma yang menjanjikan satu kerja untuk pembinaan “The 8th Wonder in the World.” Mimpi saya menjadi kenyataan dan doa saya telah termakbul oleh Tuhan sejak dibuang kerja oleh TV3.

 

Siapa sangka saya akan ke Dubai yang tidak pernah terniat di hati. Tidak pernah termimpikan untuk bekerja di luar negara dan menjadi ketua telekomunikasi untuk projek Pulau Palma.

 

Saya melihat Pulau Palma satu keajaiban yang dengan cepat mengujudkan satu ikon. Semua orang melihat dengan kagum pembinaannya yang drastik.
 


 

wainuiomata
Trunk sewaktu pembinaan Pulau Jumaireh di Dubai.

 



Pengalaman seumur hidup dan sekali dalam satu dimana projek yang belum pernah berlaku pada skala itu selama saya hidup.

 

Tiada keluli atau konkrit digunakan untuk mencipta pangkalan pulau itu; sebaliknya pasukan itu hanya menggunakan pasir dan batu. Walaupun Dubai dikelilingi oleh pasir padang pasir, mereka tidak boleh bergantung pada sumber UAE yang melimpah dan pasir gurun mencair sekali di dalam air.

 

Pada tahun 2001, tiada apa-apa di luar pantai Dubai selain air teluk yang hangat dan cetek. Kemudian Nakheel, sebuah konglomerat hartanah tempatan, mengorek 3 bilion kaki padu pasir dari dasar laut dan menggunakan ketepatan GPS untuk membentuknya sebagai pokok palma 17 pelepah.

 

Tujuh juta tan batu gunung telah dilonggokkan di sekeliling pulau itu untuk membentuk ombak berbentuk bulan sabit sepanjang tujuh batu, direka untuk melindungi pulau yang baru lahir daripada ombak dan ribut.

 

Pencinta alam sekitar telah mengkritik banyak projek mega Dubai, tetapi mungkin tidak lebih daripada Kepulauan Palma. Pengorekan besar-besaran yang diperlukan untuk membina pulau itu telah mengubah secara drastik corak gelombang, suhu dan hakisan di Teluk Parsi, dan satu batu persegi keseluruhan karang telah mati. 

 

Pemaju menjatuhkan dua jet pejuang Amerika di dasar laut untuk mencipta terumbu baru, dan mendakwa bahawa pemecah ombak Pulau Palma akan terus membawa lebih banyak hidupan marin ke kawasan itu, tetapi Tabung Hidupan Liar Dunia masih menegaskan bahawa UAE adalah lima kali lebih tidak mampan daripada yang lain negara di bumi.
 


 

wainuiomata
Kepulauan Dunia (kanan atas), dilihat dari Stesen Angkasa Antarabangsa, adalah satu pemandangan paling mengagumkan yang pernah direka bentuk di Dubai.

 



Kira-kira 120 juta meter padu pasir terpaksa dikorek dan dibawa dari dasar Teluk Parsi 10 batu nautika dari pulau-pulau itu. Lebih daripada 7 juta tan batu telah dilombong dari pergunungan Hajar utara UAE.

 

Batu-batu ini membentuk ombak berbentuk bulan sabit, sepanjang 11 kilometer yang melindungi pulau itu daripada ombak besar dan angin kencang. 

 

Semua batu dan pasir yang digunakan untuk membina Pulau Palma boleh membentuk tembok setinggi dua meter yang akan mengelilingi dunia sebanyak tiga kali.

 

Pulau seluas 560 hektar (1,380 ekar) itu sangat besar, sehinggakan menggunakan teknologi berpandukan satelit untuk membantu membina pulau berbentuk pelepah itu.

 

Secara visual pemecah ombak itu menyelam bersama secara selari dan pada tahap yang berbeza. Semakan itu mengambil masa 10 minggu untuk diselesaikan.

 

Untuk 20 tahun pertama kewujudan Pulau Palma atau Palm Jumeirah, satu-satunya cara untuk pelawat melihat keseluruhan struktur yang sangat besar adalah dari lawatan helikopter atau melompat keluar dari pesawat.
 


 

wainuiomata
Pemandangan dari udara, pulau buatan Dubai adalah pemandangan yang menakjubkan.

 



Kini, pelawat boleh melihat Palm dari dek pemerhatian 360 darjah baharu Nakheel. 52 tingkat tinggi dipanggil View at the Palm, yang dibuka pada bulan April.

 

Telah menambah lapisan demi lapisan perkara untuk dilakukan di Palm sebenar, jadi ia bukan sahaja tempat tinggal, tetapi ia juga destinasi pelancongan yang hebat.

 

Sebahagian daripada Menara Palm baharu yang dijadualkan dibuka sepenuhnya akhir tahun ini, View at the Palm ialah tarikan terbaru pulau itu, menyertai tempat lain seperti pusat peranginan Atlantis dan Pantai Palm West.

 

Tahun lalu, Palm Jumeirah juga menerima Rekod Dunia Guinness untuk air pancut terbesar di dunia. Masa depan Pulau Palma akan terus berjalan dan berjalan.
 


 

wainuiomata
Kolam infiniti ini dijadualkan dibuka akhir tahun ini sebagai sebahagian daripada tarikan baharu Dubai, "The Palm Tower." Ia akan menawarkan pemandangan 360 darjah Palm Jumeirah, dari 210 meter di atas tanah.

 

 


Saya terasa amat bertuah untuk bekerja dengan Pulau Palma wakau pun rakyat Malaysia tidak tahu peranan saya dalam pembinaannya.

 

Sebagai rakyat Malaysia yang pertama berjaya menghasilkan Palm Jumeirah Dubai dengan nombor jawatan 0022 sebagai ketua telekomunikasi.

 

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

KLIK DI SINI UNTUK HIMPUNAN KOLEKSI TULISAN WAINUIOMATA

 

Portfolio Tags