Saham MMC turun ke paras terendah dalam tempoh dua bulan | DagangNews Skip to main content

Saham MMC turun ke paras terendah dalam tempoh dua bulan

Oleh NABILA YASMIN RAZIB

nabila@dagangnews.com

 

KUALA LUMPUR 23 Sept. - Saham MMC Corp Bhd turun 2.82% ke paras terendah untuk tempoh hampir dua bulan kepada RM1.72 pagi ini menjelang mesyarat agung luar biasa (EGM) kumpulan yang dijadualkan pada Khamis depan.

Syarikat itu dilapor akan mengadakan EGM susulan cadangan pengurangan modal selektif (SCR) dan penswastaan ​​MMC oleh pemegang saham utamanya, Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary.

Tidak lama selepas saham dibuka pada harga RM1.77 pagi ini, ia terus susut ke paras terendah sejak 29 Julai tahun ini.

Pada waktu rehat tengah hari, saham MMC melonjak sedikit kepada RM1.73, masih turun empat sen atau 2.26% berbanding harga penutupan semalam sebanyak RM1.77.

Saham MMC mencatatkan trend penurunan pada minggu ini setakat Khamis,  berbanding dengan harga penutupan Jumaat lalu pada RM1.85, saham MMC secara keseluruhannya susut 12 sen atau 6.48% kepada RM1.73.

Walaupun begitu, saham MMC telah meningkat 73% sejak pengumuman dibuat pada 3 Jun. 

Pada harga RM1.73 sesaham, MMC mempunyai modal pasaran berjumlah RM5.27 bilion. 

Syarikat itu dilaporkan sedang berusaha untuk mendapatkan persetujuan pemegang saham bagi cadangan SCR dan penswastaan ​​MMC serta terbitan bonus pada EGM yang akan datang.

Pada bulan Jun tahun ini, Syed Mokhtar mengatakan bahawa dia ingin mengambil MMC secara peribadi melalui SCR pada harga RM2 sesaham. -DagangNews.com