Saham Serba Dinamik diniagakan kembali pada 9 Mei | DagangNews Skip to main content

Saham Serba Dinamik diniagakan kembali pada 9 Mei

Dagangan dalam sekuriti syarikat tersebut telah digantung pada 27 Okt 2021 oleh Bursa Malaysia

KUALA LUMPUR 30 April - Penggantungan dalam urus niaga saham-saham Serba Dinamik Holdings Bhd akan ditarik balik mulai 9 pagi pada 9 Mei depan.

 

Ini berikutan langkah syarikat itu untuk mengumumkan, antara lain, penemuan daripada Kemas Kini Penemuan Fakta (FFU), selaras dengan Arahan Bursa Malaysia (Perintah).

 

Dagangan dalam sekuriti syarikat tersebut telah digantung pada 27 Okt 2021 kerana kegagalannya bagi mematuhi Arahan Bursa Malaysia, menurut laporan Bernama.

 

Bagaimanapun, Bursa Malaysia Securities Bhd (Bursa Securities) dalam satu kenyataan hari ini menjelaskan dapatan daripada FFU itu mengandungi pandangan Serba Dinamik dan komen serta bantahan ini tidak mewakili pandangannya mengenai perkara berkenaan dan bursa tidak akan bertanggungjawab untuk memeriksa ketepatan, kesempurnaan atau kecukupan mana-mana yang sama.

 

“Bursa Securities, bagaimanapun, ingin menekankan bahawa kenyataan yang dibuat dalam pengumuman yang berkaitan dengan pelantikan Ernst & Young Consulting Sdn Bhd (E&Y), terma pelantikannya atau hakikat bahawa E&Y tidak menandatangani FFU dan kekurangan kuasa untuk mengeluarkan Arahan Bursa kepada Serba Dinamik, turut dibangkitkan oleh Serba Dinamik sebagai isu dalam prosiding sivil antara Bursa Securities dan Serba Dinamik dalam Saman Permulaan No. WA-24NCC-500-11/2021 dan WA-24NCC-535-11/2021,'' katanya.

 

Isu-isu ini telah ditolak oleh Mahkamah Tinggi dalam dua set prosiding sivil masing-masing. 

 

Bursa Securities turut mengulangi bahawa Perintahnya juga memerlukan, antara lain, agar Serba Dinamik mengumumkan kesan FFU terhadap perniagaan, status kewangan termasuk operasi, melengkapkan semakan bebas khas (SIR) dengan E&Y, dan menyediakan atau mengarahkan ejen atau kakitangannya untuk memberikan kemas kini bertulis dua minggu semakan kepada Bursa Securities.

 

Katanya, SIR tersebut belum selesai atau dimuktamadkan sehingga sekarang.

 

Juruaudit bebas Serba Dinamik, Nexia SSY PLT, yang terlibat untuk mengaudit penyata kewangan bagi tempoh kewangan berakhir 30 Jun 2021 tidak menyatakan pendapat mengenai penyata kewangan tersebut, kerana Nexia tidak dapat memperoleh bukti audit yang mencukupi dalam menyediakan asas bagi pendapat audit. - DagangNews.com