Saham syarikat infrastruktur dan perkhidmatan telekomunikasi melonjak | DagangNews Skip to main content

Saham syarikat infrastruktur dan perkhidmatan telekomunikasi melonjak

Oleh NABILA YASMIN RAZIB

nabila@dagangnews.com

 

KUALA LUMPUR 23 Sept. – Saham syarikat-syarikat berkaitan infrastruktur dan perkhidmatan rangkaian telekomunikasi melonjak pada Rabu selepas laporan mengenai tender menara komunikasi baharu di bawah inisiatif Pelan Jaringan Digital Negara (Jendela) akan dibuka dalam masa sebulan.

 

Opcom Holdings Bhd, yang mengeluarkan kabel gentian optik, menyaksikan sahamnya meningkat, meningkat 29.5 sen atau 36.2% ke paras tertinggi bertahun-tahun pada RM1.11.

 

Ia merupakan kaunter ketujuh paling aktif di Bursa Malaysia dengan 95.92 juta saham  atau 41.6% daripada pangkalan sahamnya dari 230.59 juta saham - diperdagangkan. Pada sesi penutupan terakhir, syarikat tersebut bernilai RM254.29 juta.

 

Sementara itu, saham kumpulan perkhidmatan telekomunikasi Binasat Communications Bhd, ditutup 7.5 sen atau 21.13% lebih tinggi pada 43 sen, setelah merekodkan harga tertinggi dalam tempoh pada kadar 46 sen.

 

Saham syarikat tersebut merupakan saham kelima paling aktif hari ini apabila jumlah dagangannya melonjak kepada 37 kali ganda purata enam bulan pada 112.32 juta saham atau 39.2% daripada 286.44 juta saham diterbitkan. Pada harga 43 sen sesaham, Binasat dilaporkan mempunyai modal pasaran sebanyak RM121.41 juta.

 

Saham pembina menara telekomunikasi dan pengendali OCK Group Bhd naik empat sen atau 8.51% untuk ditutup pada paras tertinggi lima bulan sebanyak 51 sen, menjadikan syarikat itu kini bernilai RM532.17 juta. Jumlah dagangan melonjak tiga kali ganda daripada purata enam bulan kepada 17.96 juta saham.

 

Terdahulu menurut laporan Theedgemarket, Menteri Komunikasi dan Multimedia Tan Sri Annuar Musa memberitahu Dewan Rakyat bahawa pembinaan menara telekomunikasi baharu untuk jalur lebar dan perkhidmatan 4G di bawah inisiatif Jendela akan dilaksanakan segera, dengan tender akan dikeluarkan dalam tempoh empat minggu.

 

Annuar berkata kementeriannya juga menyasarkan peralihan liputan daripada 3G kepada 4G dapat dicapai sepenuhnya menjelang akhir 2021. -DagangNews.com