SAMENTA alu-alukan keputusan kerajaan tidak laksana PKP penuh | DagangNews Skip to main content

SAMENTA alu-alukan keputusan kerajaan tidak laksana PKP penuh

KUALA LUMPUR 23 Mei - Persatuan pengusaha kecil dan sederhana Malaysia (SAMENTA) mengalu-alukan pengumuman prosedur operasi standard (SOP) yang lebih ketat untuk Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dan keputusan kerajaan untuk tidak melaksanakan PKP penuh.  

 

Pengerusi SAMENTA Pusat, Datuk William Ng berkata, pihaknya menggesa semua ahli dan PKS lain untuk mematuhi SOP yang lebih ketat ini, dan mengizinkan semua pekerja untuk bekerja dari rumah (WFH).

 

"Jika ini tidak dapat dilaksanakan secara menyeluruh, PKS digesa untuk memastikan semua protokol keselamatan dan penjarakan fizikal dipatuhi," katanya dalam kenyataan di sini.

 

Pada masa yang sama kata Ng, pihak persatuan menantikan pengumuman lebih lanjut dari pihak kerajaan mengenai pakej sokongan untuk PKS. Kebanyakan PKS sudah atau hampir habis rizab mereka.

 

"Bagi sebilangan kecil PKS, bulan ini adalah bulan terakhir mereka mampu membayar gaji, sewa dan pembekal mereka," kata beliau.

 

Dalam konteks ini ujarnya, SAMENTA sekali lagi menggesa kerajaan persekutuan untuk memobilisasikan jentera kerajaan-kerajaan negeri dan sektor swasta dalam program imunisasi nasional.

 

Menurutnya, kadar pendaftaran dalam kalangan rakyat Malaysia masih rendah, dan sektor swasta terutamanya para majikan boleh memainkan peranan dalam mendesak pekerja mereka untuk mendaftar untuk program vaksinasi ini. - DagangNews.com