Sapura Energy bekalkan tiang angin kepada pemaju ladang angin luar pesisir Enterprize Energy | DagangNews Skip to main content

Sapura Energy bekalkan tiang angin kepada pemaju ladang angin luar pesisir Enterprize Energy

Oleh NABILA YASMIN RAZIB 
nabila@dagangnews.com

 

 

KUALA LUMPUR 24 Nov - Sapura Energy Bhd dilaporkan akan membekalkan tiang angin kepada pemaju ladang angin luar pesisir yang berpangkalan di Singapura, Enterprize Energy, yang telah menandatangani perjanjian untuk membina ladang angin bernilai kira-kira AS$10 bilion (kira-kira RM42 bilion) di luar pantai Ireland untuk menggerakkan kemudahan hidrogen hijau.

 

Menurut Bloomberg, Hidrogen hijau — dihasilkan oleh tenaga elektrik boleh diperbaharui — dilihat sebagai alternatif bersih kepada gas asli untuk industri seperti keluli dan bahan kimia, dengan syarikat tenaga seperti Equinor hingga BP menumpukan kepada teknologi tersebut. 

 

Eropah menyasarkan  enam gigawatt (GW) hidrogen hijau terpasang menjelang 2024, dan 40GW menjelang 2030.

 

Ladang angin 4GW Enterprize Energy akan membekalkan elektrik untuk pengeluaran dan penggunaan hidrogen di Ireland, atau untuk penukaran kepada ammonia yang boleh dieksport, kata Ketua Pegawai Eksekutifnya, Ian Hatton dalam satu temu bual.

 

Kami melihat Eropah sebagai pengguna bersih hidrogen hijau," kata Hatton. 

 

"Model keseluruhan kami adalah mengenai membangunkan pengeluaran hidrogen hijau di lokasi di mana sumber semula jadi akan memberi anda kos terendah dan kemudian membawanya ke pasaran. Jadi Ireland, bagi kami, adalah hab utama dalam strategi itu.

 

"Enterprize tidak mencari subsidi untuk ladang angin. Ia akan mengumpul wang melalui pembiayaan projek yang diatur oleh firma perbankan pelaburan Societe Generale serta daripada pelaburan ekuiti swasta," katanya.

 

Projek itu akan membekalkan tenaga elektrik untuk kemudahan hidrogen 4GW di Ireland yang sedang dibangunkan oleh E1-H2 dan Zenith Energy dipanggil Green Marlin, yang boleh dijana seawal 2026. 

 

Syarikat tenaga itu telah menandatangani pelopor kepada perjanjian pembelian kuasa, dengan EI- H2 tidak mengambil tenaga berkenaan. 

 

Ladang itu akan menggunakan tiang angin artikulasi, teknologi air dalam yang digunakan oleh industri minyak dan gas untuk penerokaan, dan platform pengeluaran. 

 

Enterprize dilaporkan telah menandatangani perjanjian dengan syarikat pembangunan minyak dan gas Sapura Energy dan pembekal asas Kejuruteraan Reka Bentuk Luar Pesisir, yang akan membekalkan tiang angin artikulasi untuk projek itu.

 

Syarikat itu juga sedang membangunkan ladang angin luar pesisir 3.4GW di Vietnam dan sedang meninjau pasaran Brazil. 

 

"Sejak tahun lalu, kami telah menyasarkan lokasi di mana kami boleh bermain secara berkesan bersama-sama dengan projek yang akan membawa hidrogen kos rendah ke Eropah dan mungkin ke Jepun," kata Hatton. -DagangNews.com