Sektor hartanah perindustrian terus berkembang seiring pemulihan sektor runcit - Knight Frank | DagangNews Skip to main content

Sektor hartanah perindustrian terus berkembang seiring pemulihan sektor runcit - Knight Frank

Lalaport BBCC membawa bersamanya pengalaman membeli-belah Jepun tulen. - Gambar Dave Yap

KUALA LUMPUR 8 Ogos - Walaupun wujud kebimbangan terhadap peningkatan inflasi, sektor hartanah perindustrian Malaysia terus berkembang manakala sektor runcit beransur pulih.

 

Malah, sektor hartanah perindustrian di Lembah Klang menyaksikan lantunan semula dalam aktiviti pasaran dengan 2,050 hartanah perindustrian bernilai RM9.21 bilion bertukar tangan pada 2021, mencerminkan kenaikan tahunan masing-masing sebanyak 20.2% dan 23.0% dalam jumlah dan nilai transaksi, menurut perundingan hartanah global, Knight Frank.

 

“Sektor logistik terus berkembang dengan pemain utama 3PL dan e-dagang mengembangkan operasi mereka, membawa kepada permintaan yang lebih tinggi untuk logistik dan ruang pergudangan,” ulas pengarah eksekutif kanan (penyelidikan dan perundingan) Knight Frank Malaysia Judy Ong dengan merujuk kepada syarikat sebenar sorotan ladang untuk 1H 2022.

 

Ini ditegaskan semula oleh Pengarah Eksekutif Perunding Hartanah (penyelesaian tanah dan perindustrian) Allan Sim yang menjangkakan Malaysia mendapat manfaat daripada kepelbagaian dan pembentukan semula strategi rantaian bekalan global dengan lebih banyak syarikat multinasional menubuhkan perniagaan dan kemudahan baharu di rantau ASEAN.

 

“Tidak menghairankan, bilangan pelabur institusi dan amanah pelaburan hartanah (REIT) mengejar hartanah industri dan logistik di Malaysia terus meningkat, dibuktikan dengan kemasukan pelabur baharu,” kata Sim.

 

“Pengambilalihan pertama berkaitan industri oleh KIP REIT yang terdiri daripada campuran kemudahan industri dan tanah perindustrian di Pulau Indah berjumlah RM78 juta dan pembelian industri pertama Capitaland Malaysia Trust bagi gudang industri pegangan bebas seluas 5.11 hektar dengan harga RM80 juta di Batu Kawan, Pulau Pinang.”

 

Selain itu, pemaju juga dilihat menerokai pembangunan perindustrian dan pergudangan yang besar seperti Titijaya Land Bhd dengan susunan binaan mengikut kesesuaian RM200 juta baru-baru ini bagi kompleks komersial logistik untuk DHL Properties di Pulau Pinang, dan IJM Corp Bhd bekerjasama dengan China Harbour Engineering Company Ltd (CHEC) untuk pembangunan perindustrian dan logistik pertama mereka di Kuantan.


 

DHL Malaysia
Kompleks DHL Properties di Bayan Lepas, Pulau Pinang

 


Di Pulau Pinang, Pengarah Eksekutif Knight Frank negeri, Mark Saw menyifatkan segmen perindustrian sebagai berpotensi besar dalam pasaran hartanah Pulau Pinang kerana terdapat permintaan yang menggalakkan untuk kemudahan logistik melayani sektor e-dagang dan logistik negeri yang semakin berkembang.

 

“Taman Perindustrian Batu Kawan akan terus menjadi tumpuan utama dalam tempoh tiga tahun akan datang dan seperti yang dilaporkan, Penang Development Corp (PDC) merancang untuk membangunkan antara 100 ekar dan 150 ekar tanah perindustrian setiap tahun di Batu Kawan sebagai tambahan kepada sebuah taman perindustrian baharu di Kepala Batas,” kata Saw.

 

"Ini akan menjadi taman perindustrian pintar dan berteknologi tinggi dengan infrastruktur terbaik untuk akses internet 5G, untuk menarik lebih banyak minat terutamanya daripada pelabur asing."

 

Sementara itu, sektor logistik di Johor berkembang pesat dengan Pelabuhan Tanjung Pelepas (PTP) mencatatkan pertumbuhan dalam jumlah tahunannya dan dengan pembesaran zon bebas semasanya dijangka siap pada 2023.

 

Bagi sektor peruncitan, Knight Frank Malaysia menyatakan bahawa kadar penghunian pusat beli-belah adalah stabil dalam tempoh kajian semula dengan peningkatan hasil bagi pengusaha pusat beli-belah.


 

suria klcc
Pusat beli-belah Suria KLCC

 


Pusat beli-belah utama seperti Suria KLCC, Pavilion Kuala Lumpur, Mid Valley Megamall dan Sunway Pyramid terus mengekalkan tarikan orang ramai dan mempunyai kadar penghunian yang stabil.

 

Sehingga 1H 2022, bekalan terkumpul ruang runcit di Lembah Klang berada pada kira-kira 66.09 juta kaki persegi selepas siapnya Mitsui Shopping Park Lalaport dan Malaysia Grand Bazaar.

 

Lalaport BBCC membawa bersamanya pengalaman membeli-belah Jepun yang tulen dengan memperkenalkan sekumpulan jenama pertama ke pasaran, termasuk NITORI, Nojima, Coo&RIKU, Shin'Labo, Matcha Eight dan Tamaruya.

 

Malaysia Grand Bazaar pula ialah pusat beli-belah artisan pertama di bandar ini dan bakal menjadi inkubator usahawan tempatan yang memenuhi asas pelanggan yang lebih luas. – DagangNews.com