Sektor pembinaan dapat manfaat daripada penstabilan rantaian bekalan domestik industri | DagangNews Skip to main content

Sektor pembinaan dapat manfaat daripada penstabilan rantaian bekalan domestik industri

Oleh NABILA YASMIN RAZIB
nabila@dagangnews.com

 

KUALA LUMPUR, 15 Okt. -  Sentimen sektor pembinaan dilihat kembali positif untuk jangka masa pendek susulan perintah kawalan pergerakan kini tidak lagi dilaksanakan dan pengoperasian semula beberapa sektor ekonomi.

 

Penganalisis CGS CIMB, Sharizan Rosely berkata, sektor pembinaan termasuk pemaju hartanah bakal mendapat manfaat daripada penstabilan rantaian bekalan domestik industri pada suku keempat tahun ini.

 

Katanya, potensi pemulihan sektor pembinaan pada suku keempat tahun ini juga bergantung kepada Belanjawan 2022. 

 

"Risiko utama bagi sektor ini adalah kemungkinan masa yang lebih panjang sebelum kontrak mega baharu diluluskan dan dilancarkan dengan rancangan pembiayaan yang kukuh.

 

"Dalam jangka sederhana, risiko ini dapat diatasi dengan peningkatan produktiviti sektor, yang seharusnya positif untuk pendapatan," katanya dalam nota penyelidikannya di sini hari ini.

 

Sharizan berkata, CGS CIMB telah menganjurkan webinar yang menampilkan Presiden Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan (REHDA), Dato Ir. Soam Heng Choon, untuk mendapatkan gambaran yang lebih baik mengenai tinjauan pemulihan di bawah Rancangan Malaysia ke-12 (RMK-12).

 

Beliau berkata, walaupun kerajaan memperuntukkan perbelanjaan pembangunan (DE) bernilai RM400 bilon di bawah RMKe-12, REHDA menganggarkan DE untuk Belanjawan 2022 pada harga RM60 bilion - RM65 bilion yang mungkin termasuk dengan DE yang tidak digunakan dari 2021.

 

"Kami sependapat dengan pandangan Dato ’Soam bahawa pemberian kontrak kerajaan dapat mengejar kembali peningkatan sektor ini yang telah ketinggalan untuk tempoh beberapa bulan akan datang.

 

"Kami mengulangi panggilan Neutral dan menjangkakan kebangkitan semula sentimen berkaitan pembinaan rel dengan Gamuda adalah pilihan utama kami berikutan potensi pengaktifan semula MRT 3," katanya. -DagangNews.com