Sektor pembinaan dibimbangi hadapi kekurangan teruk pekerja - HLIB | DagangNews Skip to main content

Sektor pembinaan dibimbangi hadapi kekurangan teruk pekerja - HLIB

HLIB menjangkakan pendapatan sektor pembinaan pulih tahun ini. - Gambar Renato Marques
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 4 Julai - Penyelidikan Hong Leong Investment Bank (HLIB) berkata anugerah kontrak domestik bagi sektor pembinaan pada separuh tahun pertama (1H22) adalah berjumlah RM4.5 bilion (-49% y-o-y).

 

Dalam nota data anugerah kontrak 2Q22 hari ini, firma penyelidikan itu mengekalkan penarafan "Neutral" pada sektor itu dan berkata anugerah kontrak pembinaan tersebut, sebahagian besarnya daripada sektor swasta/pekerjaan solar.

 

“Secara keseluruhannya, kami menganggap persekitaran kos yang tidak menentu dan inflasi telah menjadikan tender lebih rumit kerana kebanyakan kontrak biasanya dilaksanakan pada asas harga tetap.

 

“Melangkah ke hadapan, kami menjangkakan aliran sektor akan selesai kukuh didorong oleh projek MRT3; termasuk mengira aspek kelewatan,” katanya.

 

HLIB berkata kemenangan kontrak yang ketara pada 2Q22 termasuk (i) pembinaan pusat pemulihan robotik Vizione (RM654 juta), (ii) kerja bangunan utama Kerjaya Prospek (RM265 juta) dan (iii) projek pembangunan bercampur Tuju Setia (RM257 juta) .

 

“Kami mengekalkan wajaran Neutral sektor kami atas dua sebab utama: (i) kos bahan yang tinggi dan (ii) kemungkinan risiko kejadian dalam 2H22.

 

“Kami terus menjangkakan pendapatan sektor pembinaan pulih tahun ini tetapi kami menzahirkan kebimbangan yang semakin meningkat mengenai keadaan kekurangan pekerja yang semakin merosot.

 

"Pilihan kami kekal Sunway Construction Group Bhd (Beli, TP: RM1.84),” katanya. - DagangNews.com