Sektor perbankan dijangka catat pendapatan kukuh separuh kedua 2022 | DagangNews Skip to main content

Sektor perbankan dijangka catat pendapatan kukuh separuh kedua 2022

Sektor perbankan menawarkan hasil dividen yang agak menarik sebanyak 4.8%, kata HLIB. - Gambar Izuddin Helmi Adnan
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 1 Julai - Kejatuhan indeks kewangan (KFIN) sejak awal Jun dijangka memberikan peluang pembelian yang baik untuk saham sektor perbankan tempatan.

 

Sektor ini diramalkan mencatatkan pendapatan kukuh pada separuh kedua tahun (2H), berikutan margin faedah bersih (NIM) yang lebih tinggi dengan Bank Negara dijangka menormalkan kadar faedah apabila ekonomi semakin meningkat.

 

Hong Leong Investment Bank (HLIB Research) dalam nota penyelidikannya, menyatakan bahawa pembetulan harga baru-baru ini menawarkan peluang yang baik untuk terkumpul pada kelemahan, kerana sektor itu diramalkan untuk memberikan pertumbuhan keuntungan berturut-turut.

 

Selain itu, pulangan ke atas ekuiti untuk 2023 diunjurkan pulih kepada 9.7%, sama seperti paras 2018 apabila sektor itu didagangkan pada penilaian yang lebih tinggi iaitu 1.30 kali ganda nilai harga kepada buku berbanding 0.89 kali sekarang.

 

“Ini membayangkan penilaian yang rendah. Kami tidak membuat sebarang cadangan peruntukan awal menulis balik ke dalam anggaran kami, mencadangkan risiko terbalik.

 

“Selain itu, sektor ini menawarkan hasil dividen yang agak menarik sebanyak 4.8%,” kata HLIB Research.

 

KFIN jatuh daripada paras tertinggi 16,910 mata pada 31 Mei kepada paras rendah 15,878 mata pada 6 Jun, sejajar dengan kelemahan pasaran yang lebih luas kerana ia mengalami kesan penularan daripada penjualan di pasaran global utama.

 

Badan penyelidikan menasihati strategi pembelian terpilih dalam 2H dengan tumpuan pada hasil dividen yang tinggi, penilaian yang menarik atau ketinggalan sektor.

 

Ia mengesyorkan Malayan Banking Bhd untuk hasil dividennya yang kukuh dan mempunyai harga sasaran (TP) RM9.70 pada kumpulan perbankan terbesar negara itu.

 

Syarikat penyelidikan itu menyukai RHB Bank Bhd kerana permodalannya yang kukuh dengan nisbah CET1 yang tinggi dan tanda harga yang menarik.

 

HLIB Research mempunyai harga sasaran RM7 sesaham di RHB.

 

Dengan profil risiko-ganjaran sektor itu condong kepada peningkatan daripada gabungan pertumbuhan keuntungan yang teguh dan penilaian yang tidak menuntut, ia juga mengesyorkan agar pelabur mempertimbangkan bank bersaiz kecil seperti Bank Islam Malaysia Bhd untuk pemacu pertumbuhan strukturnya dan tindak balas harga saham yang ketinggalan (TP: RM3.30).

 

Ia juga menyukai Affin Bank Bhd (TP: RM2.35) kerana metrik kewangannya yang kukuh dan potensi tawaran dividen khas, berikutan penjualan kepentingannya dalam perniagaan pengurusan aset dan insurans.

 

HLIB Research menjangkakan keuntungan sektor perbankan 2022 berkembang 3.7% pada NIM yang lebih luas dan kos kredit bersih yang lebih rendah.

 

Ia menyatakan bahawa kenaikan selanjutnya dalam kadar dasar semalaman (OPR) oleh Bank Negara akan memanfaatkan bank berikutan kenaikan 25 mata asas pada Mei.

 

Sektor ini mempunyai skop untuk pemulihan peruntukan awal bersama-sama dengan pertumbuhan pinjaman dan pendapatan yuran yang lebih baik, yang sepatutnya membantu mengatasi cabaran daripada keadaan pasaran perbendaharaan yang tidak menentu, tekanan inflasi dan pengenaan Cukai Kemakmuran. - DagangNews.com