Selepas lupus keseluruhan pegangan, Pengarah Urusan Ajiya letak jawatan | DagangNews Skip to main content

Selepas lupus keseluruhan pegangan, Pengarah Urusan Ajiya letak jawatan

KUALA LUMPUR 6 Mei - Ajiya Bhd mengumumkan peletakan jawatan Datuk Chan Wah Kiang sebagai pengarah urusan (MD) syarikat itu, selepas hampir tiga dekad berkhidmat dengan pengeluar bahan binaan itu.

 

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, Ajiya berkata, peletakan jawatan Chan berkuat kuasa serta-merta, memetik 'perubahan laluan kerjaya' sebagai sebab peletakan jawatannya.

 

Chan ialah ahli pengasas Kumpulan Syarikat Ajiya dan beliau dilantik ke lembaga pengarah sebagai MD pada tahun 1996 apabila syarikat itu diperbadankan.

 

Beliau yang berusia 63 tahun itu tidak lagi menjadi pemegang saham besar Ajiya berikutan pelupusan keseluruhan pegangannya dalam syarikat itu Khamis lalu (28 April).

 

Sebanyak 31.38% pegangan dalam syarikat itu telah dilupuskan oleh Chan, yang terdiri daripada 20.76% pegangan langsung atau 60.57 juta saham dan 10.62% pegangan tidak langsung atau 30.98 juta saham, menurut pemfailan pada 29 April.

 

Pertimbangan pelupusan saham itu tidak didedahkan, tetapi berdasarkan harga penutup Ajiya pada RM1.18 Khamis lalu (28 April), keseluruhan blok 91.54 juta saham itu dianggarkan bernilai sekitar RM108 juta.

 

Perlu diingat bahawa Datuk Seri Chiau Beng Teik iaitu pengasas pakar bahan binaan tersenarai di Pasaran Utama Chin Hin Group Bhd, telah muncul sebagai pemegang saham besar Ajiya selepas memperoleh 93.35 juta saham atau 32% kepentingan dalam Ajiya.

 

ajiya
Datuk Chan Wah Kiang

 

 

Selain pemergian Chan, Ajiya turut mengumumkan peletakan jawatan Tan Seng Kee sebagai pengarah bebas dan bukan eksekutifnya, atas sebab peribadi, lapor The Edge Malaysia.

 

Saham dalam Ajiya turun 2 sen atau 1.69% untuk diselesaikan pada RM1.16 pada Khamis, memberikannya permodalan pasaran sebanyak RM353 juta. - DagangNews.com