Strategi kekalkan pelanggan yang berkesan semasa pandemik | DagangNews Skip to main content

Strategi kekalkan pelanggan yang berkesan semasa pandemik

Setiap kenaikan kadar pengekalan pelanggan sebanyak 5% berpotensi meningkatkan keuntungan syarikat hingga 95%.
Oleh Afizan Amer

PANDEMIK COVID-19 ini telah memaksa banyak syarikat untuk berfikir luar kotak, terutama ketika perintah kawalan pergerakan dilaksanakan tempoh hari.

 

Apa yang dapat kebanyakan penggiat perniagaan lakukan adalah dengan menyesuaikan dan melaksanakan strategi pemasaran yang efektif dan efisien.

 

Pada masa ini program kesetiaan pelanggan merupakan salah satu strategi pemasaran yang paling popular. Terdapat dalam bentuk pengumpulan mata, wang tunai , baucar,  setem, potongan harga, undian dan strategi lain.

 

Banyak syarikat yang melaksanakan program  “pulangan tunai”  dan diskaun yang bertujuan untuk menukar transaksi jangka pendek (penjualan dan pemerolehan pelanggan baru).

 

Sebenarnya, program seperti ini memerlukan sejumlah wang yang besar dan jika dijalankan secara berterusan, pengguna akhirnya akan setia pada waktu promosi sahaja (swing customer).

 

Walaupun strategi melalui potongan harga dapat digunakan sebagai alternatif, ia tidak boleh dijadikan kebiasaan. Sudah tiba masanya pengguna merasa bangga dan dihargai apabila mereka setia dengan jenama.

 

Atas sebab ini, program kesetiaan berorientasikan jangka panjang diperlukan. Jadi selain meningkatkan kesetiaan pengguna, perkembangan perniagaan juga akan dijaga secara holistik di masa depan.

 

Ini disokong oleh kajian yang menunjukkan bahawa setiap kenaikan kadar pengekalan pelanggan sebanyak 5% berpotensi meningkatkan keuntungan syarikat hingga 95%.


 

parafrasa

 


Program Kesetiaan Pelanggan Pertahan Pasaran

Salah satu jenis program kesetiaan pelanggan yang dapat menjadi penyelesaian tepat untuk sesuatu jenama merupakan program kesetiaan gabungan , di mana beberapa syarikat atau jenama bergabung dengan ekosistem kesetiaan yang sama.

 

Di sini, syarikat hanya perlu melakukan integrasi sistem dan tidak perlu bersusah payah membina sistem dari awal. Lebih menarik lagi, syarikat itu tidak perlukan rakan niaga tetapi menyedia  ganjarannya sendiri.

 

Ini bermakna syarikat akan menjadi lebih cekap dalam menguruskan promosi dalam perniagaan, sementara pengguna pula dapat menikmati pelbagai hadiah  kegemaran mengikut kehendak dan keperluan mereka.

 

Model ini juga menawarkan pelbagai faedah positif lain untuk kedua-dua syarikat dan pengguna.

 

Pertama, syarikat dapat memperoleh pendedahan dan komunikasi kepada pengguna aktif yang lebih luas. Ini juga memberi kesan kepada peluang keemasan untuk menarik pelanggan baru.

 

Kedua, pelaburan yang diperlukan untuk operasi harian relatif lebih menjimatkan, sehingga dapat mengurangkan perbelanjaan syarikat.

 

Ketiga, syarikat dapat memberikan pengalaman yang lebih menguntungkan secara berterusan kepada pelanggannya.

 

Pada masa yang sama, pengguna dapat mengumpulkan mata dan juga mendapat  ganjaran dalam masa yang lebih cepat.  

 

Bagi pengurusan ganjaran , program kesetiaan sebolehnya menyediakan   ganjaran pilihan untuk  lebih daripada 100 jenama terkemuka, yang terdiri daripada kategori makanan, kredit,  top-up baki wang elektronik, membeli-belah, hiburan, pengangkutan, kesihatan dan banyak lagi.


 

Wasiyyah

 


Selama lebih kurang satu tahun lebih pandemik melanda, rata-rata kaedah ini  telah berjaya meningkatkan kekerapan urus niaga dalam masa menghadapi saat sukar ini.

 

Di samping itu, banyak pengguna telah mendapat manfaat dari program kesetiaan pelanggan ini.

 

Program kesetiaan pelanggan ini nampaknya mampu menjadikan perniagaan untuk terus memacu pertumbuhan perniagaan dan kesetiaan pelanggan, terutama dalam keadaan pandemik sekarang.

 

Tingkat Kesetiaan Jenama Melalui Program Kesetiaan Pelangan

Program-program kesetiaan pelanggan yang ditawarkan kini, selain menjadi cara yang efektif mengekalkan pelanggan ianya juga efektif dari segi kos , dan juga dapat menjadi penyelesaian bagi perusahaan yang ingin mempertahankan eksklusif sesuatu jenama mereka.

 

Oleh itu rakan kongsi tidak perlu risau, program gabungan ini memberi kesan kepada pembangunan  ekuiti jenama syarikat  dengan melaksanakan perkhidmatan ini.


 

Wasiyyah

 


Di samping itu, mereka dapat memberikan kepuasan maksimum kepada pelanggan mereka. Ini kerana pengguna lebih mudah mengumpulkan mata ganjaran secara sistematik dan penebusan hadiah dengan lebih cepat.

 

Dengan menyediakan pelbagai penyelesaian program kesetiaan pelanggan ianya akan memudahkan pemain industri runcit untuk memiliki setem digital yang berguna untuk meningkatkan pelawat di platform digital mereka dan penjualan di kedai.

 

Tidak kurang menarik, syarikat ini juga menyediakan pilihan perkhidmatan program kesetiaan yang dapat disesuaikan dengan perniagaan yang di jalankan.

 

Sekiranya syarikat ingin melaksanakan program kesetiaan yang sesuai dengan keperluan khusus bagi jenama mereka, perkhidmatan ini dapat menjadi jawapan terbaik untuk membantu strategi jangka panjang sesebuah perniagaan. - DagangNews.com

 

Afizan Amer adalah Pensyarah Kanan Pemasaran Digital, Fakulti Pengurusan dan Perniagaan Kampus Rembau, Universiti Teknologi Mara N.Sembilan