Sunview sasar kumpul RM34.2 juta daripada IPO di Pasaran ACE Bursa Malaysia | DagangNews Skip to main content

Sunview sasar kumpul RM34.2 juta daripada IPO di Pasaran ACE Bursa Malaysia

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 23 Sept - Pemain tenaga boleh diperbaharui, Sunview Group melancarkan prospektusnya untuk tawaran awam permulaan (IPO) hari ini bersempena dengan penyenaraiannya di Pasaran ACE Bursa Malaysia Securities Berhad.

 

IPO itu akan memperoleh RM34.22 juta melalui terbitan 118.00 saham baharu pada harga IPO 29 sen sesaham. RM20.1 juta atau 58.72% daripada hasil yang diperoleh akan digunakan untuk membiayai keperluan modal kerja kumpulan. 

 

Sebanyak RM7 juta lagi atau 20.46% untuk pembayaran balik pinjaman bank, RM1.86 juta atau 5.42% untuk perbelanjaan modal dan RM1.67 juta atau 4.88% untuk pengembangan perniagaan. Baki RM3.6 juta atau 10.52% akan digunakan untuk membayar perbelanjaan penyenaraian.

 

Selepas penyenaraian yang disasarkan di Pasaran ACE pada 17 Oktober 2022, kumpulan akan mempunyai permodalan pasaran sebanyak RM135.72 juta, berdasarkan modal sahamnya yang diperbesarkan sebanyak 468.00 juta saham dan harga IPO sebanyak 29 sen sesaham.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Sunview, Ong Hang Ping berkata, walaupun kumpulan hanya wujud kurang daripada 10 tahun, kisah pertumbuhan adalah bukti kerja keras dan usaha yang mereka curahkan kepada syarikat. 

 

"Dalam jangka masa yang singkat, kami telah berkembang pesat daripada menjadi kontraktor kejuruteraan kecil, perolehan dan komisen, terutamanya untuk kemudahan fotovoltaik suria atas bumbung, kepada kedudukan kami hari ini, iaitu pemain tenaga boleh baharu bersepadu yang khusus dalam EPCC dan pembinaan. 

 

"Untuk mengekalkan momentum pertumbuhan kami, kami telah menetapkan sasaran kami untuk mengembangkan perniagaan sedia ada kami. Kami berhasrat untuk mengukuhkan perniagaan PV solar kami dengan memanfaatkan rekod prestasi kami yang luas untuk mendapatkan kontrak baharu untuk meningkatkan buku pesanan kami. 

 

"Kami juga merancang untuk mengembangkan perniagaan penjanaan tenaga solar dan pembekalan untuk membina aliran pendapatan berulang yang kukuh untuk kumpulan," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

Selain itu katanya, mereka sedang mencari untuk mengembangkan ke dalam EPCC loji biogas dan produk pelengkap. 

 

"Kami dapat memanfaatkan kepakaran dan pengalaman semasa kami untuk menangani peluang berpotensi dalam segmen ini dan menyediakan produk pelengkap termasuk sistem tenaga suria Internet of Things dan sistem reaktor pengehad semasa untuk aplikasi kuasa PV solar.

 

"Selain itu, kami telah merancang untuk menubuhkan pejabat baharu untuk memudahkan pengembangan perniagaan kami di Johor untuk meningkatkan kedudukan pasaran adi wilayah selatan. Kami juga akan memperuntukkan hasil kami untuk keperluan perbelanjaan modal kami untuk menyokong pengembangan berterusan perniagaan PV solar," katanya. - DagangNews.com