Syarikat telekomunikasi terbesar Malaysia mahu pegangan majoriti dalam DNB | DagangNews Skip to main content

Syarikat telekomunikasi terbesar Malaysia mahu pegangan majoriti dalam DNB

KUALA LUMPUR 20 Mei - Empat syarikat telekomunikasi terbesar Malaysia mahu memperoleh pegangan majoriti dalam Digital Nasional Berhad (DNB), yang jelas menggambarkan mereka menolak cadangan asal kerajaan yang menawarkan pemilikan minoriti.

 

Empat syarikat tersebut - Celcom Axiata Bhd, DiGi Telecommunications, Maxis Bhd dan U Mobile - juga mahukan dibuat semakan model harga dan pelan akses rangkaian yang ditawarkan DNB, menurut surat 9 Mei yang dilihat oleh Reuters.

 

Bantahan mereka terhadap cadangan kerajaan, yang menawarkan sehingga 70% daripada satu-satunya pengendali rangkaian 5G negara yang tersebar dalam kalangan kumpulan syarikat yang lebih luas, meningkatkan risiko kelewatan kerana kerajaan berhasrat untuk menyelesaikan perbincangan mengenai penjualan kepentingan menjelang akhir Jun.

 

"Kami tidak akan dapat mewajarkan pelaburan minoriti pasif dalam usaha ini tanpa dapat menggunakan pengaruh dan kawalan untuk melindungi pelaburan kami," kata surat itu.

 

Dua orang yang mengetahui secara langsung surat itu mengesahkan kandungannya kepada Reuters. Mereka enggan dikenali, memetik sensitiviti perkara itu.

 

Syarikat-syarikat dan kementerian kewangan tidak segera menjawab permintaan Reuters untuk mendapatkan komen. Kementerian komunikasi, yang menghantar salinan surat itu, dan DNB juga tidak mengulas.

 

Kerajaan pada Mac menawarkan semua firma telekomunikasi di negara ini pegangan ekuiti gabungan sehingga 70% dalam DNB, yang ditugaskan untuk melaksanakan 5G, selepas syarikat telekomunikasi merungut mengenai rancangan DNB yang akan mengenakan bayaran kepada syarikat telekomunikasi untuk akses 5G dan bukan memperuntukkan spektrum.

 

Mereka berkata rancangan itu akan menjejaskan persaingan dan menggesa untuk mewujudkan rangkaian 5G kedua, tetapi pada Mac berkata mereka akan terbuka kepada cadangan alternatif kerajaan untuk kepentingan ekuiti dalam DNB. 

 

Surat bertarikh 9 Mei itu tidak menyebut bagaimana cadangan pegangan kerajaan sehingga 70% diperuntukkan, walaupun salah satu sumber yang mengetahui secara langsung perkara itu berkata sembilan firma telah dijemput untuk mengambil bahagian, meninggalkan empat pemain besar itu hanya pegangan minoriti gabungan.

 

Firma itu berkata mereka masih bersedia untuk meneroka cadangan kerajaan, tetapi kepentingan sekurang-kurangnya 51% akan menjadi "paling berdaya maju untuk mencapai persetujuan".

 

"Peranan yang dicadangkan oleh MoF sebagai pemegang saham minoriti nampaknya tidak membolehkan mana-mana daripada kami menambah nilai sebagai pemegang saham dan tidak sepadan dengan sumbangan kami kepada industri, atau kewajipan kami kepada pemegang saham dan pelanggan kami," kata surat itu.

 

Hanya dua pengendali yang lebih kecil - Telekom Malaysia dan YTL Communications, sebuah unit YTL Corporation - telah mendaftar untuk rancangan 5G kerajaan.

 

Turut merumitkan rancangan 5G Malaysia ialah kebuntuan antara DNB dan empat pemain utama berhubung penetapan harga dan ketelusan, termasuk kebimbangan bahawa rangkaian kendalian kerajaan tunggal akan mengakibatkan monopoli negara, lapor Reuters. 

 

Surat empat telco itu meminta semakan semula "Tawaran Akses Rujukan" (RAO) DNB - dokumen yang diterbitkan bulan lepas yang menetapkan harga, komitmen perkhidmatan dan butiran lain bagi model borong 5G.

 

Firma itu mengatakan bahawa model semasa yang ditawarkan dalam RAO adalah "tidak berdaya maju secara komersial" dan boleh membawa kepada kos yang lebih tinggi untuk pelanggan dan kadar penggunaan yang lebih perlahan.

 

"Ketiadaan ketelusan lengkap mengenai kadar pulangan DNB dan kaitan dengan pengaturan harga dalam RAO menimbulkan persoalan tadbir urus... yang akan memberi kesan material terhadap kemampuan akses 5G," kata surat itu.

 

Perjanjian mengenai RAO adalah langkah penting sebelum syarikat telekomunikasi boleh menandatangani perjanjian jangka panjang dengan DNB untuk menggunakan 5G.

 

DNB berkata ia akan mengenakan bayaran yang lebih rendah kepada pengendali untuk mengakses rangkaian 5G berbanding kos mereka untuk 4G dan juga telah menawarkan perkhidmatan percubaan 5G kepada pembawa secara percuma sehingga 30 Jun ketika ia memulakan penggunaan rangkaian.

 

Ia juga telah memperakui soalan mengenai ketelusannya, memberitahu Reuters tahun lepas bahawa pengawal selia komunikasi negara itu akan menerima pakai garis panduan awam yang ketat untuk memastikan penetapan harga yang adil dan pelancaran yang lancar.

 

Agensi itu memulakan penggunaan rangkaian 5G awal pada Disember tahun lepas. Sejak itu, YTL adalah satu-satunya firma yang mula menawarkan perkhidmatan 5G kepada pelanggannya. - DagangNews.com