TA Securities tetapkan nilai saksama saham Seng Fong pada 88 sen | DagangNews Skip to main content

TA Securities tetapkan nilai saksama saham Seng Fong pada 88 sen

Seng Fong terlibat terutamanya dalam memproses ketulan cawan menjadi getah blok
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 23 Jun - TA Securities menetapkan nilai saksama sebanyak 88 sen sesaham untuk Seng Fong Holdings Bhd (SFHB), menambat gandaan harga perolehan 11.6 kali pendapatan sesaham tahun kalendar 2023, mewakili diskaun 20% kepada serantaunya.

 

Nisbah purata harga-pendapatan wajaran had pasaran rakan sebaya sebanyak 14.6 kali untuk topi pasarannya yang agak kecil.

 

Dalam nota tawaran awam permulaan (IPO) hari ini, firma penyelidikan itu, yang tidak mempunyai penarafan untuk saham itu, berkata berdasarkan harga IPOnya pada 75 sen, SFHB bernilai 10.4 kali dan 9.9 kali CY22 dan CY23 PER masing-masing.

 

TA berkata SFHB terlibat terutamanya dalam memproses ketulan cawan menjadi getah blok.

 

Ia berkata kumpulan itu juga berdagang getah blok secara langsung, yang diperoleh daripada peniaga getah antarabangsa dan/atau pemproses getah asli di bawah segmen dagangannya.

 

Getah blok yang dihasilkan dijual terus kepada pelanggan pengguna akhir, dengan majoriti daripada mereka adalah pengeluar tayar dan juga peniaga getah antarabangsa.

 

Mengenai prospek syarikat itu, TA berkata permintaan untuk tayar dijangka bertambah baik dengan peningkatan dalam bilangan kenderaan yang dikeluarkan dan dijual, ditambah dengan penggantian tayar yang haus.

 

Ia berkata memandangkan getah sintetik masih tidak dapat meniru sepenuhnya sifat tersendiri getah asli, permintaan global untuk getah asli dijangka meningkat pada masa hadapan.

 

“Dalam industri pembuatan tayar, getah asli dan getah sintetik adalah dua bahan mentah berbeza yang berfungsi sebagai bahan pelengkap dan bukannya pengganti.

 

“Kami menjangkakan kumpulan itu mencatat pertumbuhan keuntungan bersih sebanyak 5.8%/4.3%/6.5% kepada RM36.6 juta/RM38.1 juta/RM40.6 juta bagi tahun kewangan berakhir 30 Jun 2022 (FY22), FY23 dan FY24 masing-masing.

 

“Pendapatan yang lebih tinggi akan didorong oleh kapasiti pengeluaran yang lebih tinggi dan harga jualan purata.

 

"Kami menjangkakan segmen pemprosesan akan terus mendominasi pertumbuhan pendapatan dan margin bertambah baik berikutan langkah penjimatan kos,” katanya. - DagangNews.com