Tahap keluaran sektor perkilangan negara dilihat stabil - S&P Global | DagangNews Skip to main content

Tahap keluaran sektor perkilangan negara dilihat stabil - S&P Global

Indeks Pengurus Pembelian Perkilangan Malaysia (PMI) S&P Global mencatatkan 50.4 pada Jun, meningkat daripada 50.1 pada Mei.
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 1 Julai - Sektor perkilangan Malaysia menyaksikan keadaan operasi keseluruhan bertambah baik pada kadar lebih cepat pada separuh tahun 2022, menurut S&P Global.

 

Firma penafaran ekonomi global itu berkata tahap pengeluaran stabil buat kali pertama berikutan penurunan bulanan lima kali berturut-turut, manakala pesanan baharu meningkat untuk bulan ketiga berjalan, walaupun hanya secara pecahan.

 

Selain itu, ia berkata pengilang menyatakan bahawa tekanan inflasi mengukuh buat kali pertama dalam tempoh tiga bulan, berikutan kos input dan harga keluaran meningkat pada kadar yang lebih ketara dalam keadaan kekurangan bahan yang berterusan dan kenaikan harga tenaga.

 

S&P Global berkata perniagaan semakin bimbang bahawa kenaikan harga akan membebankan sektor pembuatan, di samping kesan berterusan wabak itu di seluruh dunia.

 

Ia berkata, akibatnya, tahap keyakinan perniagaan jatuh ke paras terendah sejak Ogos lalu.

 

Indeks Pengurus Pembelian Perkilangan Malaysia (PMI) S&P Global mencatatkan 50.4 pada Jun, meningkat daripada 50.1 pada Mei.

 

Ini menunjukkan peningkatan sedikit lebih kukuh, namun masih sederhana, dalam kesihatan sektor pembuatan Malaysia dan melanjutkan urutan pengembangan semasa kepada tiga bulan.

 

S&P Global berkata, melihat hubungan sejarah antara statistik rasmi dan PMI, bacaan terkini menggambarkan pertumbuhan sederhana dalam pengeluaran perindustrian dan KDNK pada suku kedua tahun itu, berikutan permulaan kukuh hingga 2022.

 

Menurutnya, tahap pengeluaran stabil pada Jun, menamatkan urutan lima penurunan bulanan berturut-turut.

 

Apabila peningkatan dilaporkan, pesanan baharu bertambah baik walaupun ini diimbangi oleh harga bahan mentah yang lebih tinggi serta kekurangan buruh dan bekalan.

 

Selain itu, tahap pengeluaran masih belum berkembang pada 2022 setakat ini. S&P Global berkata volum pesanan baharu terus meningkat pada kadar pecahan pada akhir suku kedua, menandakan contoh pertumbuhan ketiga dalam beberapa bulan.

 

Kadar pertumbuhan tidak berubah dari Mei dan dikaitkan dengan peningkatan keyakinan pelanggan.

 

Namun begitu, permintaan asing untuk barangan perkilangan Malaysia secara amnya tidak berubah pada bulan Jun, kerana sekatan ketat COVID-19 di China sebahagian besarnya mengimbangi pertumbuhan di tempat lain.

 

Kekurangan bahan pula menyumbang kepada peningkatan selanjutnya dalam harga input pada bulan Jun.

 

Kadar inflasi harga input meningkat buat kali pertama dalam tempoh tiga bulan dan mencapai yang paling kukuh sejak Januari.

 

S&P Global berkata bukti anekdot mencadangkan bahawa kos bahan mentah dan pengangkutan yang lebih tinggi menyumbang kepada harga yang lebih tinggi.

 

Pada masa yang sama, firma berusaha untuk menyalurkan kos yang lebih tinggi kepada pelanggan, dibuktikan oleh kenaikan harga output yang berterusan.

 

Selaras dengan trend untuk kos input, caj pintu kilang dinaikkan pada kadar terpantas selama tiga bulan.

 

Ketua Ekonomi Perniagaan, Perisikan Pasaran Global S&P, Chris Williamson berkata, pengilang Malaysia melaporkan penghujung yang stabil tetapi tidak menakjubkan pada suku kedua, menekankan bagaimana pemulihan ekonomi telah hilang sedikit berbanding permulaan suku tersebut.

 

Beliau berkata syarikat melaporkan jualan eksport yang lembap dan kebimbangan yang semakin meningkat terhadap kenaikan kos sara hidup, terutamanya dari segi kenaikan harga tenaga dan bahan api.

 

“Kedua-dua kos input dan harga jualan purata kembali meningkat secara mendadak, menunjukkan tekanan inflasi terus meningkat.

 

"Walaupun terdapat berita baik dari segi beberapa kekangan bekalan yang menunjukkan tanda-tanda jelas pelonggaran yang sepatutnya membantu mengurangkan beberapa tekanan harga industri, tenaga global dan bekalan makanan telah menjadi sumber kebimbangan yang semakin meningkat," katanya. - DagangNews.com