Tarif elektrik tinggi paksa restoran di Singapura hadkan masa operasi atau gulung tikar | DagangNews Skip to main content

Tarif elektrik tinggi paksa restoran di Singapura hadkan masa operasi atau gulung tikar

Pasaran elektrik Singapura telah digegarkan oleh ketidaktentuan di tengah-tengah krisis tenaga global yang mengakibatkan harga gas asli melambung tinggi.

SINGAPURA 14 Mac — Kenaikan harga elektrik telah terbukti menjadi kemuncak permasalahan bagi Restoran Pin Si di kelab Safra Yishun, selepas ia bergelut dengan kekurangan tenaga kerja sejak permulaan pandemik COVID-19.

 

Berdepan dengan bil elektrik yang meningkat daripada kira-kira S$15,000 sebulan kepada S$40,000 tahun ini, restoran yang mengendalikan perniagaan makanan Kantonis itu memutuskan untuk menghentikan operasi restorannya bulan depan selepas 14 tahun.

 

Restoran tersebut sebelum ini telah membeli elektrik daripada Best Electricity, sebelum peruncit itu keluar dari pasaran Singapura lewat tahun lalu kerana "keadaan tidak menentu yang tidak dijangka" dalam pasaran tenaga.

 

Pengurus sumber manusia dan setiausaha syarikat, Lim Seok Wai berkata, akaun Restoran Pin Si kemudiannya berpindah kepada SP Group, pembekal kuasa sedia ada sebelum pasaran elektrik terbuka mula dilaksanakan di Singapura.

 

"Kami tidak dapat mendapatkan mana-mana pembekal utiliti lain untuk mengambil alih," katanya, sambil menambah bahawa bil elektrik mula melambung sejak awal tahun ini.

 

Beberapa kedai makan, masih berhempas-pulas untuk pulih daripada impak pandemik, kini berdepan dengan bil elektrik dua kali ganda atau tiga kali ganda, memberitahu bahawa mereka telah menaikkan harga mereka atau sedang mempertimbangkan untuk memendekkan waktu operasi mereka bagi mengurangkan kos.

 

Bagi kebanyakan mereka, bil elektrik mereka mula meningkat lewat tahun lepas selepas bekas peruncit elektrik mereka ditutup dan akaun mereka dipindahkan ke SP Group.

 

''Jika peruncit saya memberitahu saya bahawa elektrik akan meningkat lebih banyak kerana perang di Ukraine, saya tidak tahu bagaimana saya akan menjalankan perniagaan seperti itu,’’ kata Seok Wai kepada todayonline.com.
 

 

pin si

 


Sejak beberapa bulan kebelakangan ini, pasaran elektrik Singapura telah digegarkan oleh ketidaktentuan di tengah-tengah krisis tenaga global yang mengakibatkan harga gas asli melambung tinggi.

 

Gangguan loji penjanaan kuasa yang tidak dirancang di seluruh dunia serta isu pengeluaran di medan gas Indonesia yang mengganggu bekalan gas asli berpaip juga telah mencetuskan kenaikan mendadak dalam harga elektrik borong.

 

Lebih memburukkan keadaan, pegawai berkuasa Singapura menjangkakan kadar elektrik di sini akan meningkat lebih tinggi berikutan pencerobohan berterusan Rusia ke atas Ukraine.

 

Di sebuah kedai kopi di Geylang, pemilik Johnny Ang, 50, pernah membayar kira-kira 15 sen setiap kilowatt-jam (kWj) di bawah Senoko Energy.

 

Tetapi apabila kontraknya tamat tahun lepas, Senoko Energy berkata bahawa ia tidak akan memperbaharui pelan elektriknya dan akaunnya telah dipindahkan ke SP Group.

 

Di bawah peruncit baharu itu, Encik Ang dikenakan caj kira-kira 35 sen/kWj pada Disember lalu tetapi kadar itu meningkat dengan cepat kepada 50 sen/kWj pada bulan Februari.

 

"Kami terpaksa menaikkan harga minuman kami sebanyak 10 sen tetapi saya tidak tahu sama ada itu cukup untuk menampung kos," katanya.


 

SINgapore

 


Naib pengerusi Restoran Peniaga Kopi Kheng Keow dan Persatuan Pemilik Bar, Kenneth Lee berkata: "Kenaikan harga elektrik bukanlah jumlah yang kecil."

 

Kedai-kedai kopi kini perlu kembali kepada pembekal mereka sebelum ini untuk mendapatkan elektrik, yang lebih mahal dan Lee meramalkan bahawa pengendali mungkin perlu menyalurkan kos yang semakin meningkat ini kepada pengguna jika keadaan tidak bertambah baik.

 

Kerajaan Singapura maklum mengenai kesukaran yang dihadapi oleh sesetengah perniagaan dalam mendapatkan kontrak elektrik harga tetap.

 

Dalam satu kenyataan pada 10 Mac lalu, Pihak Berkuasa Pasaran Tenaga berkata bahawa dua peruncit elektrik, Sembcorp Power dan Keppel Electric, akan menawarkan pelan harga tetap jangka panjang kos lebih rendah kepada pengguna dengan purata penggunaan bulanan 4MWj hingga 50MWj .

 

Kontrak itu adalah untuk tempoh antara enam bulan hingga tiga tahun, dengan kadar untuk kontrak dua dan tiga tahun pada 25 sen/kWj.

 

Ini adalah lebih rendah daripada kadar di bawah Skim Sokongan Kontrak Elektrik Sementara yang dilancarkan pada Disember untuk membantu perniagaan dengan purata penggunaan bulanan sekurang-kurangnya 4 MWj mendapatkan pelan harga tetap sebulan, yang berharga 39.9 sen/kWj bagi bulan Mac. – DagangNews.com