Tawaran ambil alih Cycle & Carriage `tidak adil tetapi munasabah' - Kenanga IB | DagangNews Skip to main content

Tawaran ambil alih Cycle & Carriage `tidak adil tetapi munasabah' - Kenanga IB

KUALA LUMPUR 15 Ogos - Tawaran pengambilalihan Cycle & Carriage Bintang Bhd (CCB) pada RM2.70 sesaham adalah “tidak adil tetapi munasabah”, kata penasihat bebas Kenanga Investment Bank Bhd dalam pekeliling kepada pemegang saham CCB, hari Isnin.

 

Harga tawaran RM2.70 oleh Jardine Cycle & Carriage Ltd (Jardine CCL) mewakili diskaun sebanyak RM1.26 atau 31.76% kepada anggaran nilai aset bersih (RNAV) disemak semula setiap saham CCB kira-kira RM3.96.

 

“Oleh itu, kami berpendapat harga tawaran adalah 'tidak adil' kerana harga tawaran adalah lebih rendah daripada nilai saksama sesaham CCB seperti yang ditunjukkan oleh anggaran RNAV.

 

"Pemegang saham akan melepaskan peluang untuk merealisasikan sepenuhnya pelaburan mereka pada anggaran RNAV sesaham CCB dengan menerima tawaran pada RM2.70 sesaham tawaran,” kata firma penyelidikan itu.

 

Kenanga IB berkata, para pemegang saham harus mengambil perhatian bahawa anggaran RNAV mewakili nilai saksama aset kumpulan CCB dengan anggapan yang dianggap bahawa CCB boleh menjual semua asetnya atas dasar penjual rela pembeli di pasaran terbuka dalam jangka masa segera hingga sederhana pada nilai pasaran indikatif.

 

“Oleh itu, tiada jaminan mutlak bahawa CCB akan dapat merealisasikan nilai penuh anggaran RNAV bagi setiap bahagian CCB. Tambahan pula, tiada jaminan bahawa pasaran saham akan mencerminkan nilai saksama saham CCB pada masa hadapan,” kata penasihat bebas itu.

 

Walaupun tawaran itu dianggap "tidak adil", Kenanga IB berkata tawaran itu "munasabah" berdasarkan harga sejarah saham CCB untuk 12 bulan lepas sehingga tarikh dagangan terakhir.

 

Penasihat bebas itu berkata harga tawaran RM2.70 mewakili premium antara dua sen dan 1.86 sen berbanding harga pasaran dagangan terakhir saham CCB pada tarikh praktik terkini (LPD) sebanyak RM2.68, dan volum lima hari pasaran harga pasaran purata wajaran saham CCB sehingga dan termasuk LPD sebanyak RM2.6814.

 

Selain itu, mengambil kira tawaran yang diterima oleh CCB sebelum ini, Kenanga IB berkata tawaran ini adalah munasabah memandangkan pihak yang menawarkan tawaran tidak berhasrat untuk mengekalkan status penyenaraian CCB di Pasaran Utama Bursa selain resolusi khas berkenaan. pengurangan modal terpilih tidak dilaksanakan pada mesyuarat agung luar biasa yang diadakan ketika itu.

 

“Penyedia tawaran [juga] tidak memenuhi tahap penerimaan yang akan membolehkan mereka menarik balik status penyenaraian CCB daripada Senarai Rasmi atau menggunakan peruntukan subseksyen 222(1) CMSA [Akta Pasaran Modal dan Perkhidmatan] untuk memperoleh secara paksa. sebarang baki saham CCB di bawah VO sebelumnya (tawaran pengambilalihan sukarela tanpa syarat) daripada pemegang saham yang tidak bersetuju ketika itu,” tambah Kenanga IB.

 

Oleh itu, Kenanga IB berkata tawaran itu merupakan peluang kepada pemegang saham untuk merealisasikan pelaburan mereka dalam tawaran itu pada harga RM2.70 setiap satu, iaitu harga yang lebih tinggi daripada tawaran sebelum ini.


 

Jardine Cycle & Carriage Ltd

 


Tawaran itu juga dilihat munasabah kerana Jardine CCL telah menerima penerimaan yang sah di bawah tawaran berjumlah 91.68 juta saham, mewakili 91.001% saham CCB pada 5 Ogos, dan ia tidak berhasrat untuk mengekalkan status penyenaraian CCB di bursa saham.

 

Penasihat bebas itu juga menekankan bahawa saham CCB agak tidak cair kerana purata kecairan dagangan bulan saham CCB sebanyak 4.9% adalah lebih rendah daripada purata kecairan dagangan bagi sektor produk dan perkhidmatan pengguna untuk 12 bulan lalu sehingga Jun 2022 sebanyak kira-kira 15.83% .

 

Sehubungan itu, ia menasihatkan pengarah yang tidak berminat untuk mengesyorkan pemegangnya menerima tawaran tersebut.

 

CCB terlibat terutamanya dalam peruncitan kenderaan bermotor, penjualan alat ganti dan servis kenderaan.

 

Jardine CCL membuat percubaan ketiga untuk mengambil CCB secara persendirian bulan lepas pada harga tawaran lebih tinggi RM2.70 sesaham, meningkat daripada RM2.40 dalam bidaan sebelumnya tahun lepas.

 

CCB telah menerima notis bidaan pengambilalihan sukarela tanpa syarat pada 14 Julai daripada Jardine CCL, yang sudah memiliki 90.66 juta saham atau 89.994% kepentingan dalam CCB setakat 12 Julai, untuk memperoleh baki 10.08 juta saham dalam syarikat itu. Tawaran itu bernilai RM27.22 juta pada RM2.70 sesaham.

 

Jardine CCL tidak berjaya dengan bidaan pengambilalihannya tahun lepas kerana ia hanya berjaya meningkatkan kepentingannya daripada 66.47% kepada 88.04% walaupun telah melanjutkan tempoh tawaran sebanyak tiga kali.

 

Percubaan pertama Jardine CCL untuk mengambil CCB secara peribadi pada November 2019 adalah melalui cadangan pengurangan modal terpilih (SCR) dan pembayaran balik pada RM2.20 sesaham. - DagangNews.com