TNB Genco, IHI dan Petronas jalin kerjasama kajian kebolehlaksanaan karbon hidrogen rendah | DagangNews Skip to main content

TNB Genco, IHI dan Petronas jalin kerjasama kajian kebolehlaksanaan karbon hidrogen rendah

Stesen Janakuasa Sultan Azlan Shah (SJSAS) di Manjung, Perak merupakan salah satu loji janakuasa arang batu yang dimiliki TNB Genco
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 22 Feb -  TNB Power Generation Sdn Bhd (TNB Genco) memeterai memorandum persefahaman (MoU) tiga pihak dengan IHI Corporation dan Petronas untuk kajian kebolehlaksanaan karbon hidrogen rendah dan rantaian bekalan ammonia karbon rendah di Malaysia.

 

MoU itu termasuk kajian kebolehlaksanaan mengenai pembakaran bersama ammonia dalam tenaga arang batu sistem penjanaan sebagai sebahagian daripada inisiatif untuk menyahkarbonkan sektor tenaga negara.

 

Skop kajian meliputi penerokaan teknologi pembakaran bersama ammonia pada kuasa arang batu loji di Malaysia dan menilai teknologi dan ekonomi di seluruh rantaian bekalan ammonia yang merangkumi pengeluaran ammonia hijau daripada sumber tenaga boleh diperbaharui dan ammonia biru daripada gas asli.

 

Kajian itu yang dijangka siap bulan ini, melibatkan penilaian ke atas Karbon Teknologi Capture & Storage (CCS), api bersama ammonia biru dan hijau dalam kuasa arang batu tumbuhan.

 

Ammonia biasanya digunakan sebagai baja dan merupakan bahan mentah kimia yang berpotensi menjadi digunakan sebagai bahan api bebas karbon. 

 

Pembakaran bersama ammonia boleh mengurangkan pelepasan CO2 dalam loji janakuasa arang batu yang menindas nitrogen oksida sambil menstabilkan pembakaran.

 

Pengarah Urusan TNB Genco, Datuk Nor Azman Mufti berkata, bahan api rendah karbon seperti ammonia mempunyai potensi untuk mengurangkan pergantungan kepada arang batu. 

 

"Memandangkan TNB sedang menuju ke arah  sumber tenaga yang lebih hijau di bawah Laluan Kelestarian kami, penggunaan ammonia boleh membantu usaha untuk mengurangkan intensiti pelepasan kami sebanyak 35% dan 50% daripada kapasiti penjanaan arang batu kami dengan 2035," katanya dalam kenyataan hari ini.

 

 

tnb
Datuk Nor Azman Mufti

 

 

Beliau berkata, MOU itu akan menjadi batu loncatan kepada usaha agresif TNB Genco dalam mencari peluang penyahkarbonan seiring dengan Laluan Kelestarian TNB dan menyokong inisiatif kerajaan untuk mencapai sasaran 45% Gas Rumah Hijau (GHG), pengurangan intensiti pada tahun 2030.

 

MoU tiga pihak telah dimeterai pada 6 Oktober 2021 semasa Persidangan Persatuan Bahan Api Bersih Ammonia. 

 

MoU itu ditandatangani Nor Azman; Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif IHI Corporation, Ide Hiroshi dan Ketua Hidrogen di Gas Petronas + Tenaga Baharu, Adlan Ahmad serta disaksikan Ketua Pengarah Perancangan dan Penyelarasan Dasar, Kementerian Ekonomi, Perdagangan dan Industri Jepun (METI), Minami Ryo.

 

METI menganugerahkan geran kepada IHI untuk penempatan infrastruktur berkualiti tinggi di luar negara, yang membawa kepada persetujuan kajian.

 

Kajian itu juga merangkumi penilaian mengenai penyahkarbonan melalui Tangkapan dan Penyimpanan Karbon (CCS). 

 

Teknologi CCS ialah sistem penyerapan kimia yang menangkap CO2 di mana CO2 yang pulih akan disimpan ke dalam akuifer bawah tanah, lapisan arang batu, dan minyak yang habis dan medan gas. 

 

Sumber pengangkutan yang boleh digunakan untuk mengangkut CO2 boleh sama ada melalui saluran paip atau kapal tangki.

 

Perjanjian tiga pihak boleh menyebabkan IHI menyediakan Malaysia dengan dandang arang batu dan melaksanakan penilaian teknikal dan ekonomi dalam pembangunan pembakaran ammonia teknologi. 

 

Sementara itu, Petronas akan memanfaatkan pengalamannya sebagai pengeluar tenaga antarabangsa untuk menyokong tenaga boleh diperbaharui dan penyelidikan dasar hidrogen karbon rendah. 

 

TNB Genco yang memiliki 52.79% bahagian pasaran penjanaan kuasa Malaysia akan menyokong aplikasi teknologi pembakaran bersama ammonia di loji janakuasa arang batunya. - DagangNews.com