TNB & UTHM jalin kerjasama pintar projek solar kurangkan jejak karbon   | DagangNews Skip to main content

TNB & UTHM jalin kerjasama pintar projek solar kurangkan jejak karbon  

Projek solar bumbung bangunan di kampus induk UTHM itu melibatkan 25 bangunan terpilih, termasuk Kompleks Kejuruteraan Elektrik (bangunan depan, 753.3kWp) dan Kompleks Kejuruteraan Mekanikal (bangunan belakang, 811.8kWp).

 

 

KUALA LUMPUR 31 Dis – Tenaga Nasional Berhad (TNB) menerusi anak syarikat milik penuhnya, GSPARX Sdn. Bhd. (GSPARX) dan Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) menjalinkan kerjasama pintar melalui pemasangan solar bumbung, penyelidikan dan latihan bersama Fakulti Kejuruteraan Elektrik dan Elektronik (FKEE) dalam bidang tenaga boleh baharu (RE), khususnya tenaga solar.

 

Ketua Pegawai Retail TNB, Datuk Ir. Megat Jalaluddin Megat Hassan berkata, TNB sedia menyumbang kepakaran dalam bidang tenaga solar menerusi GSPARX bagi membantu UTHM dalam penyelidikan dan latihan berkaitan sistem solar fotovoltaik.

 

Bagi tujuan tersebut katanya, GSPARX telah melaksanakan pemasangan sistem solar di UTHM Kampus Parit Raja dengan melibatkan 25 bangunan termasuk laluan pejalan kaki dan medan letak kereta solar.

 

Projek itu mula beroperasi sejak 12 November 2021, pemasangan ini tidak melibatkan sebarang modal kepada UTHM.

 

TNB sedia menyumbang kepakaran dalam bidang tenaga solar menerusi GSPARX bagi membantu UTHM dalam penyelidikan dan latihan berkaitan sistem solar fotovoltaik sementara mencapai aspirasi TNB untuk menjadi pembekal terunggul bagi solusi tenaga mampan di Malaysia dan antarabangsa,” katanya.

 

Megat Jalaluddin berkata demikian dalam Majlis Penyerahan MOU Kerjasama Penyelidikan dan Pelancaran Sistem Solar di antara UTHM dan GSPARX di Batu Pahat, Johor pada 19 Disember 2021. 

 

Pertukaran dokumen MOU antara Pengarah Urusan GSPARX, Elmie Fairul Mahsuri dan Naib Canselor UTHM, Prof. Datuk Ts.Dr Wahid Razzaly disaksikan oleh Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Dr. Noraini Ahmad.

 

TNB
Datuk Seri Dr. Noraini Ahmad (belakang, tengah) menyaksikan pertukaran dokumen MoU di antara Elmie Fairul Mahsuri (kanan) dan Prof. Datuk Ts.Dr Wahid Razzaly (depan kiri) dan Datuk Ir. Megat Jalaludin (belakang, tiga kiri) di Kampus UTHM Batu Pahat, Johor pada 19 Disember 2021.
 

 

TNB
Datuk Seri Dr Noraini Ahmad (depan, dua kiri) mendengar penerangan Datuk Ir. Megat Jalaludin (depan) mengenai pelaksanaan pemasangan sistem solar atas bumbung di UTHM.

 

Sementara itu, Naib Canselor UTHM, Profesor Datuk Dr Wahid Razzaly berkata, setakat hari ini UTHM merupakan institut pengajian tinggi awam pertama yang mempunyai pemasangan solar bumbung bangunan terbesar di Malaysia.

 

“Projek solar bumbung bangunan di kampus induk UTHM yang melibatkan 25 bangunan terpilih dengan kapasiti 6.9MWp ini dijangka dapat menjimatkan RM25.7 juta bil elektrik universiti sepanjang tempoh perjanjian 21 tahun,” katanya.

 

Inisiatif ini mengurangkan pencemaran udara melalui pengurangan pembebasan karbon dioksida (CO2) kira-kira 6,203 metrik tan setiap tahun. Jumlah ini bersamaan dengan pengurangan sebanyak 1,359 kenderaan setahun di atas jalan raya atau penanaman 103,293 anak pokok yang dapat bertindak sebagai sinki karbon bagi penyerapan karbon dalam tempoh sepuluh tahun.

 

UTHM sebelum ini telah memeterai perjanjian solar melalui skim Perjanjian Pembekalan untuk Tenaga Boleh Diperbaharui (SARE) dengan GSPARX dan TNB di Kampus UTHM Parit Raja, Johor, pada 29 Januari 2021 lalu.

 

Perjanjian persefahaman (MoU) melibatkan kerjasama dalam penyelidikan dan latihan kepada staf dan pelajar dalam bidang sistem solar fotovoltaik pula dimeterai pada 4 Oktober 2021 lalu.

 

Sehingga kini, GSPARX telah berjaya memperolehi lebih dari 1000 pelanggan dengan kapasiti solar 116MWp di bawah skim Pemeteran Tenaga Bersih (NEM) dan kegunaan kendiri (SELCO) menerusi skim SARE dan pembelian terus. – DagangNews.com