Untung selepas cukai JCorp melonjak lebih 100% kepada RM379 juta bagi FY21 | DagangNews Skip to main content

Untung selepas cukai JCorp melonjak lebih 100% kepada RM379 juta bagi FY21

oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 2 Ogos - Johor Corporation (JCorp) Group mencatatkan peningkatan keuntungan selepas cukai (PAT) lebih 100% kepada RM379 juta bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2021 berbanding kerugian selepas cukai yang dicatatkan sebanyak RM237 pada FY20.

 

Keuntungan itu diraih selepas kumpulan itu merekodkan pendapatan sebanyak RM5.13 bilion, peningkatan 19% daripada RM4.3 bilio pada tahun sebelumnya.

 

"Keputusan yang lebih baik itu disumbangkan oleh hasil yang lebih baik daripada segmen perladangan berikutan aliran menaik dalam harga minyak sawit mentah dan isirong sawit," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

 

Segmen kesejahteraan dan penjagaan kesihatan kumpulan meraih sumbangan yang lebih stabil daripada aktiviti hospital terutamanya hasil daripada bilangan pesakit dalam dan pesakit luar yang lebih tinggi, serta daripada usaha pengoptimuman kos yang berjaya merentas segmen.

 

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif JCorp, Datuk Syed Mohamed Syed Ibrahim berkata, segmen perladangan mencatatkan hasil sebanyak RM1.65 bilion, pertambahan 49% berbanding FY20 manakala segmen penjagaan kesihatan mencatatkan pertambahan 10% dari segi pendapatan.

 

"Ketika kita melangkah ke zaman 'normal baharu', Pelan Penciptaan Semula JCorp 3.0 membantu mempercepatkan usaha kami dengan menetapkan semula dan menjadikan semula kumpulan itu supaya berdaya tahan, tangkas dan mampan kerana kami membuktikan institusi ini pada masa hadapan," katanya.

 

Bagi mencerminkan kedudukan kewangan kumpulan yang stabil pada 1QFY22, JCorp diberikan penarafan AAA/stabil oleh RAM Ratings untuk Program Nota Jangka Sederhana Islam (Sukuk Wakalah) RM3.5 bilion.

 

JCorp merupakan organisasi dengan jumlah aset melebihi RM23 bilion pada akhir FY21. - DagangNews.com